تاثیر قصه گویی بر خودکارآمدی تحصیلی کودکان
محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاثیر قصه گویی بر خودکارآمدی تحصیلی کودکان را بررسی کردند .

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، عضو هیئت علمی و مدیر گروه مراقبت های ویژه نوزادان دانشکده پرستاری و مامایی مشهد امروز گفت : این تحقیق به روش کارآزمایی بالینی بر روی کودکان 7 تا 12 سال مبتلا به تالاسمی انجام شد و نتایج آن بر اثربخشی فن قصه گویی به صورت گروهی بر خودکارآمدی عمومی و تحصیلی کودکان تاکید دارد .
دکتر حمیدرضا بهنام وشانی درباره روند اجرای این تحقیق گفت : در این تحقیق 60 کودک به دو گروه تقسیم شده که در گروه قصه گویی ، 8 جلسه 60 دقیقه ای قصه گویی گروهی انجام شد و در گروه مراقبت معمول ، مداخله ای صورت نگرفت.
او ادامه داد : براساس آزمون آنالیز واریانس با اندازه های تکراری، میزان خودکارآمدی تحصیلی بین دو گروه طی سه مرحله ارزیابی ، تفاوت معناداری یافت.
این محقق اعلام کرد: این پژوهش می تواند قصه گویی را به عنوان شیوه ای جذاب، ارزان و در دسترس برای کودکان به بیمارستان های دوست دار کودک معرفی کند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به دیگر تحقیقات انجام شده درباره تاثیر قصه گویی برای کودکان هم افزود : بررسی قصه درمانی در کاهش اختلالات درمانی از دیگر تحقیقاتی است که در این دانشگاه انجام شده است و بر اساس آن،قصه درمانی بر کاهش اختلالات رفتاری اثر مثبتی دارد.
این تحقیق در کلینیک فوق تخصصی کودکان سرور انجام شده و نتایج آن در مجله evidence based care به چاپ رسیده است.