آخرین وضعیت مخاطبین رسانه ها در فرانسه
نتایج یک نظرسنجی نشان میدهد رسانه هایی چون رادیو و تلویزیونو روزنامه های استانی در صدر اولویت های مردم فرانسه برای پیگیری اخبار قرار گرفته اند.
به گزارش سرویس بین الملل
خبرگزاری صدا و سیما، مؤسسه تی. اف. ان سوفرس از مردم فرانسه درباره رسانه های آن کشور به عمل آورد.
از پاسخگویان پرسیده شده است: شما اخبار را بیشتر از چه منابعی پیگیری می کنید؟ سی و یک درصد از پاسخگویان بیشتر از طریق«تلویزیون ملی» بیست و پنج درصد «روزنامه های استانی» هجده درصد«رادیوهای سراسری» هفده درصد «روزنامه های کشوری» پانزده درصد « سایت های خبری» سیزده درصد «رادیوهای محلی» ده درصد« شبکه های اجتماعی» ده درصد« تلویزیون استانی» هفت درصد«خبرنامه های رایگان روزانه» شش درصد«رادیوهای موسیقی» پنج درصد«مجله های خبری» و پنج درصد از طریق«هفته نامه های استانی» اخبار را پیگیری می کنند.
از پاسخگویان پرسیده شده است: به نظر شما کدام رسانه خبری اخبار را کامل تر، انحصاری تر، قابل قبول تر و مفیدتر ارائه می کند؟
نظر پاسخگویان در خصوص نحوه ارائه اخبار از رسانه های مختلف به ترتیب عبارتند از:
- تلویزیون ملی: سی و شش درصد مفیدتر، سی و پنج درصد قابل قبول تر، سی و دو درصدکامل تر و شانزده درصد انحصاری تر
- روزنامه های استانی: بیست و نه درصد مفیدتر، سی و دو درصد قابل قبول تر، سی و دودرصد کامل ترو بیست و نه درصد انحصاری تر
- روزنامه های کشوری: بیست و شش درصد مفیدتر، بیست و هشت درصد قابل قبول تر، بیست درصد کامل تر و نوزده درصد انحصاری تر
- رادیوهای سراسری: نوزده درصد مفیدتر، بیست و یک قابل قبول تر، بیست درصد کامل تر و یازده درصد انحصاری تر
- سایت های خبری: بیست و چهار درصد مفیدتر، پانزده درصد قابل قبول تر، هجده درصد کامل تر و بیست ودو درصد انحصاری تر
- تلویزیون استانی: نوزده درصد مفیدتر،هفده درصدقابل قبول تر، پانزده درصد کامل تر، و شانزده درصد انحصاری تر
- مجله های خبری: سیزده درصد مفیدتر، یازده درصد قابل قبول تر، سیزده درصد کامل تر و هشت درصد انحصاری تر
- هفته نامه های استانی: شانزده درصد مفیدتر، ده درصد قابل قبول تر، دوازده درصد کامل تر، و ده درصد انحصاری تر
- رادیوهای محلی: هجده درصد مفیدتر، دوازده درصد قابل قبول تر، ده درصد کامل تر و چهارده درصد انحصاری تر
- شبکه های اجتماعی: دوازده درصد مفیدتر، پنج درصد قابل قبول تر، هشت درصد کامل تر وپانزده درصد انحصاری تر
- خبرنامه های رایگان روزانه: یازده درصد مفیدتر، هفت درصد قابل قبول تر، شش درصد کامل تر و پنج درصد انحصاری تر
- رادیوهای موسیقی: پنج درصد مفیدتر، چهار درصد قابل قبول تر، سه درصد کامل تر وچهار درصد انحصاری تر
از پاسخگویان پرسیده شده است: از میان رسانه های خبری شما به کدام یک بیشتر اعتماد دارید وبا کدام یک بیشتر رابطه برقرار می کنید؟
نظر پاسخگویان در خصوص اعتماد و برقراری رابطه با هر یک از رسانه ها به ترتیب عبارتند از:
- روزنامه های استانی: چهل درصد اعتماد بیشتر و بیست و دو درصد رابطه قوی تری دارند.
- تلویزیون ملی: سی و هشت درصد اعتماد بیشتر ونوزد ده درصد رابطه قوی تری دارند.
- روزنامه های کشوری: سی و سه درصد اعتماد بیشتر و دوازده درصد رابطه قوی تری دارند.
- رادیوهای سراسری: بیست و نه درصد اعتماد بیشتر و پانزده درصد رابطه قوی تری دارند.
- تلویزیون استانی: بیست و یک درصد اعتماد بیشتر و هفت درصد رابطه قوی تری دارند.
- رادیوهای محلی: بیست درصد اعتماد بیشتر و سیزده درصد رابطه قوی تری دارند.
- سایت های خبری: نوزده درصد اعتماد بیشتر و دوازده درصد رابطه قوی تری دارند.
- هفته نامه های استانی: هفده درصد اعتماد بیشتر وپنج درصد رابطه قوی تری دارند.
- مجله های خبری: پانزده درصد اعتماد بیشتر و شش درصد رابطه قوی تری دارند.
- خبرنامه های رایگان روزانه: سیزده درصد اعتماد بیشتر وهفت درصد رابطه قوی تری دارند.
- رادیوهای موسیقی: دوازده درصد اعتماد بیشتر وسیزده درصد رابطه قوی تری دارند.
- شبکه های اجتماعی: نه درصد اعتماد بیشتر و بیست درصد رابطه قوی تری دارند.
از پاسخگویان پرسیده شده است: در میان رسانه های موجود وقتی به آنها دسترسی نداشته باشید به کدام یک احساس وابستگی بیشتری می کنید؟ بیست و هشت درصد از پاسخگویان به «تلویزیون ملی» بیست و چهار درصد به « روزنامه های استانی» هجده درصد به «شبکه های اجتماعی» هفده درصد به «سایت های خبری» هفده درصد به «روزنامه های کشوری» شانزده درصد به «رادیوهای سراسری» سیزده درصد به«تلویزیون های استانی» دوازده درصد به «رادیوهای محلی» ده درصد به «رادیوهای موسیقی» هفت درصد به« خبرنامه های رایگانه روزانه» هفت درصد به«هفته نامه های استانی» و شش درصد به «مجله های خبری» احساس وابستگی بیشتر دارند.
از پاسخگویان پرسیده شده است: از میان رسانه های زیر کدام یک بیشتر موضوعات بحث برانگیز ارائه می دهند و کدام یک در زندگی روزمره شمانقش بیشتری دارد؟
نظر پاسخگویان در خصوص رسانه های بحث برانگیز و مؤثر در زندگی روزمره به ترتیب عبارتند از:
- تلویزیون ملی: سی و شش درصد موضوعات بحث برانگیز و سی دو درصد حضور پررنگ تری دارد.
- روزنامه های استانی: بیست و هشت درصد موضوعات بحث برانگیز و بیست و هفت درصد حضور پررنگ تری دارند.
- شبکه های اجتماعی: بیست و سه درصد موضوعات بحث برانگیز و نوزده درصد حضور پررنگ تری دارنتد.
- روزنامه های کشوری: بیست و یک درصد موضوعات بحث برانگیز و هفده درصد حضور پررنگ تری دارد.
- رادیودهای سراسری: نوزده درصد موضوعات بحث برانگیز و نوزده درصد حضور پررنگ تری دارد.
- سایت های خبری: هفده درصد موضوعات بحث برانگیز و پانزد درصد حضور پررنگ تری دارد.
- رادیوهای محلی: پانزده درصد موضوعات بحث برانگیز و چهارده درصد حضور پررنگ تری دارد.
- تلویزیون های استانی: پانزده درصد موضوعات بحث برانگیز و سیزده درصد حضور پررنگ تری دارد.
- مجله های خبری: ده درصد موضوعات بحث برانگیز و شش درصد حضور پررنگ تری دارد.
- هفته نامه های استانی: نه درصد موضوعا بحث برانگیز و شش درصد حضور پررنگ تری دارد.
- خبرنامه های رایگان روزانه: هشت درصد موضوعات بحث برانگیز و شش درصد حضور پررنگ تری دارد.
- رادیوهای موسیقی: هفت درصد موضوعات بحث برانگیز و چهاردرصد حضور پررنگ تری دارد.
نیاز انسان به آگاهی از حوادث و وقایع جاری محیط زندگی روزه به روز بیشتر می شود و از سویی پیشرفت رسانه ها در عصر حاضر ارتباط عمیقی با توسعه اقتصادی و اجتماعی یافته است. در این میان در کشور فرانسه رسانه هایی چون رادیو و تلویزیونو روزنامه های استانی در صدر اولویت های مردم فرانسه برای پیگیری اخبار قرار گرفته اند. به زعم پاسخگویان این رسانه ها اخبار را کامل، قابل قبول و مفید ارائه می دهند. همچنین در میان رسانه های موجود در آن کشور بیشتر اعتماد به روزنامه های استانی بیش از دیگر رسانه ها به چشم می خورد. شایان ذکر است که در کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه شبکه های رادیوو تلویزیون استانی و روزنامه های ملی و استانی نقش بسیار مهم و ملموسی در زندگی مردم دارند . به نحوی که در صورت بروز هر گونه حادثه یا اتفاقی این رسانه ها اقدام به پیگیری و اطلاع رسانی زنده و مستمر در این خصوص می نمایند.