مشارکت در سود و زیان اساس بانکداری اسلامی است
کارشناس امور بانکی گفت: اساس بانکداری اسلامی مبتنی بر مشارکت در سود یا زیان است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ مهرداد میرزازاده در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: بانکداری ربوی و اسلامی هر دو در حوزه تجهیز و تخصیص مشترک هستند اما نوع تجهیز و تخصیص منابع در این دو بانک متفاوت است.
وی اظهار داشت: در بانکداری ربوی جمع آوری منابع با نرخ از قبل مشخص صورت می گیرد و تخصیص تسهیلات هم براساس نرخ از قبل مشخص شده است. اشکال اولی که وارد می شود به بانکداری ربوی اینکه این منابعی که تجهیز می شود منابع قرض است قبل از اینکه فعالیتی انجام شود یک نرخی از قبل مازاد بر اصل تعریف می شود و این به معنی رباست و در دین اسلام حرام شمرده شده است.
این کارشناس امور بانکی گفت : بنابراین یکی از اصلی ترین تفاوت ها در بانکداری اسلامی نرخی هست که از قبل برای جذب منابع تعریف می شود و در خصوص اعطای تسهیلات نیز به همین ترتیب عمل می شود یعنی از قبل یک نرخ ثابتی تعریف و وام گیرنده چه سود برد و چه زیان دهد باید این نرخ از قبل تعیین شده را پرداخت کند.
وی افزود: سود از قبل در بانکداری اسلامی مشخص نمی شود یعنی تمامی جذب منابع و پرداخت تسهیلات بر اساس یکسری عقود اسلامی است. بانک با سپرده گذار و وام گیرنده قرارداد امضاء و براساس آن عمل می کند. ربا در این نوع عقود کاملا حذف شده است.
میرزازاده در خصوص تفاوت «سود» و «ربا» نیز بیان داشت: در ربا یک مبلغی از قبل مازاد بر اصل تعیین ولی در بانکداری اسلامی مشارکت در سود و زیان است.
میرزازاده گفت: در بانکداری اسلامی از قبل یک نرخ علی الحساب برای سپرده گذاران اعلام و بعد از پایان قرارداد بانک سود قطعی را محاسبه می کند. به هر حال یکی از مزیت های بانکداری اسلامی این است که بانک اگر سود بیش از نرخ علی الحساب محاسبه کرده باشد سود مازاد به سپرده گذار پرداخت می شود برخلاف بانک های قرضی که متعلق به خود بانک است.
در بانکداری اسلامی بانک فقط نرخ حق الوکاله ای که از قبل تعریف شده را برای خودش برمی دارد و مابه التفاوت متعلق به سپرده گذار است در حالی که چنین چیزی در بانک های قرضی اتفاق نمی افتد.
این کارشناس امور بانکی در خصوص این خبر که کشور سورینام در آمریکای جنوبی میزبان نخستین بانک اسلامی در نیمکره غربی خواهد بود، افزود: سورینام در آمریکای جنوبی یک کشور غیراسلامی است.
وی بیان داشت: بانکداری منصفانه قرابت و نزدیکی زیادی با بانکداری اسلامی دارد یعنی همیشه این طور نیست که حتی در یک کشور غیر اسلامی بانکداری اسلامی موفق نباشد چون در بانکداری اسلامی اساس و پایه بر مبنای مشارکت (سود یا زیان) است در اصل وقتی بانکی عملکرد مناسبی داشته باشد سپرده گذار اعم از مسلمان و غیر مسلمان ترجیح می دهد که در سوددهی آن بانک مشارکت کند.