• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۵۲۳۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
مقاله پژوهشی:

نمایشگاه های فصلی عرضه کالا وخدمات؛آسیب هاوفرصت ها

بازار شب عید، اصطلاحی است عامیانه که مفهومی جدی دارد؛ جدی هم برای خریداران، هم برای عرضه‌کنندگان.

پژوهش خبری صدا وسیما:بازار شب عید، اصطلاحی است عامیانه که مفهومی جدی دارد؛ جدی هم برای خریداران، هم برای عرضه‌کنندگان. به‌خصوص اگر پای فروش ویژه و نمایشگاه‌های بهاره در میان ‌باشد. این نمایشگاه‌ها سال‌هاست که به‌عنوان راه‌حل دولتی برای کنترل گرانفروشی‌ های بازار و کمک به خانواده‌های با بودجه کمتر برگزار می‌شود. اما در این میان تولیدکنندگان هم دوست ندارند این فرصت را از دست بدهند و با تمام قوا به میدان می‌آیند. این اهمیت هم امسال به شدت افزایش یافته و آن‌طور که فعالان بازارها می‌گویند، رکود بازار عاملی شده تا تولید‌کننده و عرضه‌کننده کالا، به این نمایشگاه دید ویژه‌تری داشته.برپایی نمایشگاه بهاره به خاطر عرضه مستقیم کالاها ضمن صرفه جویی در وقت؛ ترکیبی از کیفیت، تنوع و ارزانی کالاها را می توانتد به همراه داشته باشد نمایشگاه فروش بهاره می تواند با عرضه مستقیم کالا های اساسی مردم شرایطی را فراهم کند تا قشرهای مختلف بویژه کم درآمد جامعه نیز در این شادی سهیم باشند اما با وجود تجربه چند ساله در برپایی این نمایشگا ه ها ، هر ساله شاهد مسائل و مشکلات تکراری هستیم لذا ضرروت ایجاد می کند به بیان برخی از مشکلات بپردازیم تا مسئولین با طرح و برنامه بهتر در انجام این امر اقدام نمایند . در این مقاله که توسط دکتر حاتمیان، مدرس دانشگاه به رشته تحریر درآمده ، برخی مشکلات و مسائل، باقلمی ساده بیان شده است. 

بررسی برخی مشکلات و مسائل فروشگاه های بهاره

همان طور که در مقدمه نیز ذکر شده است، نمایشگاه بهاره به خاطر عرضه مستقیم کالا دارای مزیت هایی مانند: صرفه­ جویی در وقت، کیفیت، تنوع ، ارزانی و توانایی خرید قشرهای کم درآمد جامعه؛ است که نمی ­توان از آنها چشم پوشید اما با این وجود مشکلات و مسائلی هم وجود دارد که قابل بررسی است. برخی مشکلات و مسائل این فروشگاه ها در ذیل آورده شده است:

1-آیا قیمت ها مناسب است؟ اگر کسی بخواهد کلیه خرید عید خود را از این نمایشگاه انجام دهد باید از صبح تا بعد از ظهر را در آنجا باشد تا شاید بتواند ما یحتاج خود را خرید کند. اما به نظر می‌رسد دیگر خبری از قیمت های مناسب البته در برخی کالا‌ها نیست.این مساله را می توان در روز های آخر نمایشگاه می توان مشاهده کرد که غرفه داران حاضر می شوند کالا ها را حتی نصف قیمت مشخص شده ، یا حتی در طول مدت برگزاری نمایشگاه برخی حاضرند پایین تر از قیمت تعیین شده ، هم بفروشند .این نشان دهنده وجود مساله در قیمت گذاری کالا ها می باشد که خوب انجام نپذیرفته است .

2-عدم حضور مناسب تولیدکنندگان بزرگ و معرف: یکی از مشکلات بزرگ در نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا بالاخص در شهرستان های کوچک عدم حضور واحدهای تولیدی بزرگ بوده که شاید بتوان گفت کمتر از 40 درصد غرفه ها از این گروه بوده و مابقی توسط واحدهای صنفی و افراد غیر مرتبط با امر تولید جهت ارائه کالا اجاره می گردد که همین امر مسائل مربوط به خود را در پی دارد.

2- کیفیت نامناسب برخی کالاها ارائه شده: متاسفانه شاید بتوان ادعا نمود که کالاهای ارائه شده در غرفه­ های نمایشگاه­ های عرضه مستقیم کالا عمدتاً از کیفیت مناسب و لازم برخوردار نبوده که مصاحبه­ های مختلف مردمی و برخی نارضایتی انعکاس شده در جراید و حتی شبکه های صداوسیما دلیلی بر این مدعا می­ باشد. متاسفانه در برخی غرفه کالاهای بی کیفیت خارجی را بدور از چشم ناظران عرضه می­ کنند. در حالی که می توان با برنامه ریزی و نظارت بهتر و ایجاد زمینه ­های لازم برای فروش کالاهای با کیفیت داخلی، کمک زیادی به رونق اقتصادی کشور کرد.

3-عدم چینش مناسب غرفه ها:یکی از ایرادات اصلی این نمایشگاه ها علیرغم گذشت چند سال از برپایی آن چینش نامناسب غرفه­ ها بوده که زحماتی نیز برای شهروندان جهت تامین کالاهای مورد نیاز خود تحمیل می نماید. لذا ضرورت دارد تا بانیان امر با تدابیر لازم در چینش غرفه ها و مسیر بندی واحدهای ارائه کالا، اقدام لازم را بعمل آورند. رعایت این مساله می تواند هم امر نظارتی را راحت تر نماید و هم به خریداران فرصت بیشتری برای انتخاب کالاهای بهتر و مرغوبت­ تر بدهد.

4- عدم اجرای برنامه های فرهنگی مناسب:با توجه به اینکه یکی از دغدغه­ های اصلی مسئولین ترویج مسائل فرهنگی بوده به نظر می آید با توجه به کثرت جمعیت در اینگونه نمایشگاه ها می­ توان با برنامه ریزی مناسب مبادرت به انجام کارهای فرهنگی اقدام نمود. فراهم کردن مکان مشخص برای استراحت، نمازخانه، سرویس بهداشتی تمیز و مناسب و اجرای برنامه های هنری و تفریحی برای مراجعه کنندگان، حتی ایجاد مرکزی برای نگهداری بچه های کم سن و سال، می تواند نقش زیادی در جذاب نمودن این نمایشگاه­ ها ایفا نماید.

5- نبود مکان خاص و ثابت نمایشگاهی: بدلیل اینکه در شهرستان های استان مکانی خاص(به جز دو یا سه شهر بزرگ) برای برپایی ثابت نمایشگاه وجود ندارد همواره این امر باعث ایجاد زحماتی هم برای شهروندان و غرفه­داران و بالاخص شرکت های مجری جهت اخذ مجوزات لازمه می­ گردد. در این راستا فرمانداری، شهرداری و اداره بازرگانی وظیفه بسیار مهمی برای تخصیص مکان مشخص دائمی با امکانات مناسب، برای اینگونه نمایشگاه­ ها دارند.

6-نداشتن برنامه تبلیغاتی مناسب برای معرفی کالاها، خدمات عرضه شده در غرفه ها: یکی از عوامل مهم برای رونق گرفتن نمایشگاه­ های عرضه کالا و خدمات، طراحی برنامه هدفمند برای معرفی کالا و خدمات با کیفیت ایرانی به مصرف کنندگان می باشد که رسانه ملی و مطبوعات می توانند در این فرایند نقش مهمی ایفا کنند. که که متاسفانه تا کنون طرح و برنامه مشخصی در این رابطه وجود ندارد.

پژوهش خبری صدا وسیما//دکتر حاتمیان، مدرس دانشگاه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کاشت درختان تجاری با بهره گیری از آب های نامتعارف درقروه
فعالیت سه هزار و ۵۰۰ مرکز مشاوره بهزیستی در کشور 
در آینده نزدیک ؛ موزه بانک در ارومیه افتتاح می‌شود
نقش تئاتر در تاب‌آوری جامعه و نمایش تاریخ و هویت ملی
حضور سازمان هواشناسی در نمایشگاه بین‌المللی ایران ژئو
دستور وزیر ورزش و جوانان برای پیگیری سانحه در پیست موتورسواری آزادی
مقام سوم جام رسانه ای امید برای ایلام
برپایی اردو‌های خدمت جهادی دندانپزشکی در خمینی شهر
کارگروه ویژه ساماندهی مدارس اوقافی در یزد تشکیل می‌شود
خرید بیش ازیک میلیون و ۳۵۰ هزار تن چغندر قنداز کشاورزان آذربایجان غربی
اصلاحیه آیین‌نامه جداسازی یارانه اعضای خانوار از سرپرست ابلاغ شد
گزارش خبرنگار صداوسیما از روند مهار آتش‌ در جنگل‌های الیت
پایداری هوا در اردبیل
اسقاط خودرو‌های فرسوده در برنامه هفتم
اختتامیه چهارمین جشنواره سواد رسانه ای گلستان در گرگان
­راهیابی تیم فوتبال هفت نفره ایران به دیدار پایانی قهرمانی آسیا - اقیانوسیه
روایت ایثار؛ کشاورز مؤمن پِرکَلّه ای که خانواده‌ را رها کرد تا ایران بماند
وزیر صمت: در مقاطع میانی زنجیره فولاد با مازاد تولید روبه‌رو هستیم
گام بلند شبکه یزد به سوی HD؛ سامانه نوین MCR و اتوماسیون پخش به بهره‌برداری رسید
پایش واحد‌های صنعتی در شهرستان اشنویه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پیروزی تیم فوتبال ابومسلم مشهد مقابل دریای آرین بابل
فوت فرزاد خوش برش در بیمارستان 
خوزستان، بی باران تا هفته آینده، جاده ها اما مملو از مه
اعلام آمادگی دولت برای اجرای کالابرگ الکترونیک
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
طلای هادی ساروی در کشتی فرنگی بازی‌های کشورهای اسلامی
انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶؛ قرعه کشی پلی آف بین قاره‌ای، فردا در زوریخ
لزوم پیشگیری از سرماخوردگی و رعایت نکات بهداشتی در روز‌های سرد سال
سیاست‌های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
پاسخ اعضای دولت به پرسش خبرنگاران
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
حمایت قاطع چین از حاکمیت ونزوئلا
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
دورکاری پنجشنبه‌ها در ماه‌های سرد سال در استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)
کاهش ۴ میلیون لیتری مصرف روزانه گازوئیل  (۱ نظر)