• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۸۲۲۸۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
یادداشت پژوهشی:

آشتی مردم با محصولات داخلی ابزاری برای مبازره خاموش با قاچاق کالا

باید توجه داشت که آشتی مردم با محصولات داخلی امکان پذیر است اما به شرط آنکه در این جهت قدم ها را درست و مطمئن برداشت. کما اینکه امروز شاهد هستیم که برخی شرکتهای داخلی با رعایت کیفیت در تولیدات خود، توانسته اند اعتماد مشتریانشان را جلب نمایند.

پژوهش خبری صدا وسیما:مردم ایران از گذشته دور، محصولات با کیفیت خارجی را به محصولات داخلی ترجیح داده و خارجی بودن را نشانه کیفیت می دانسته اند. در سالهای اخیر نیز با ورود محصولات بی کیفیت چینی، به دلیل ارزان بودن، مردم این محصولات را به محصولات داخلی ترجیح داده اند و این روند باعث شده که امروز کالاهای داخلی با اقبال خوبی در میان مردم مواجه نباشند.

بدون شک اولین قدم در جلب اعتماد مردم و آشتی نمودن آنها با محصولات داخلی، بهبود کیفیت محصولات داخلی است. پایین بودن کیفیت محصولات داخلی در ایران دلایل گوناگونی دارد که از جمله آنها می توان به عدم حمایت دولت، عدم توجه شرکت ­ها به فناوری های جدید برای تولید محصول و ... اشاره نمود؛ اما یکی از عواملی که کمتر مورد توجه و بررسی قرار گرفته است، عدم آشنایی مصرف کننده با حقوق خود و پایین بودن انتظارات افراد جامعه است.

ضرورت بازشناسی سطح انتظارات مصرف کننده داخلی

سالها است که محصولات تولید شده در کشورهای پیشرفته مانند آلمان، در داخل و خارج آن کشورها به عنوان کالاهایی با کیفیت شناخته می شوند؛ یکی از عواملی که باعث دستیابی این محصولات به چنین جایگاهی شده است، سخت گیری مصرف کننده داخلی و بالا بودن سطح انتظارات وی می باشد. سطح انتظارات مصرف کننده داخلی در این کشورها به گونه ای است که تولیدکنندگانی که بتوانند محصولات خود را در بازار داخلی مطابق با سلیقه و انتظارات مصرف کننده تولید نموده و به فروش رسانند، حتما در بازارهای خارجی نیز موفق خواهند شد. حال آنکه در کشور ما پایین بودن سطح انتظارات مصرف کننده در سالهای گذشته یکی از عواملی بوده که باعث شده محصولات داخلی از کیفیت مطلوب برخوردار نباشد. زیرا هر آنچه تولید می شد، توسط مردم خریداری می گشت اما افراد از خرید خود راضی نبودند که در نتیجه آن محصولات داخلی نه تنها در بازارهای خارجی بلکه در بازارهای داخلی نیز با اقبال خوبی مواجه نشدند.

امروز مرزهای فیزیکی در تجارت از بین رفته است و به راحتی فردی در ایران می تواند از شرکت های اروپایی کالایی را خریداری نموده و در ایران تحویل گیرد. بنابراین امروز دیگر نمی توان با بستن مرزها به روی محصولات خارجی، مصرف کننده را وادار به انتخاب از میان گزینه های موجود نمود زیرا با پیشرفت فناوری، مشتری به راحتی قادر به مقایسه بسیاری از محصولات در کشورهای مختلف و خرید از آنها است و همین امر انتظارات مصرف کننده داخلی را بالا برده و دیگر نمی توان بدون توجه به کیفیت محصول، مشتری را وادار به انتخاب از میان محصولات موجود نمود. به همین دلیل شرکتهای ایرانی باید براساس نظر اندیشمندان حوزه بازاریابی، " جهانی فکر کنند و محلی عمل نماید. " یعنی حتی اگر منابع مالی برای ورود به بازارهای خارجی ندارند و یا احتمال ریسک برای ورود به بازارهای بین المللی وجود دارد، باید محصولات خود را بر اساس استاداردهای جهانی تولید نمایند اما به تعداد محدود. این امر نه نتها باعث آمادگی شرکت برای ورود موفقیت آمیز به بازارهای بین المللی در آینده خواهد شد بلکه باعث افزایش اعتماد مشتری داخلی و آشتی با محصولات داخلی نیز می گردد.

برای موفقیت در بازار داخلی، علاوه بر توجه به کیفیت محصولات باید به ارائه خدمات مطلوب قبل، حین و پس از خرید به مشتری نیز توجه نمود. متاسفانه در بدو ورود به بسیاری از فروشگاه های داخلی، اولین چیزی که جلب توجه می کند، تابلو " جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود " می باشد. این تابلو بدین معنا است که ما خودمان به محصولمان اعتماد نداریم، علاقه ای هم به آن نداریم فقط به دنبال فروش یکی بیشتر از آنها هستیم. حال چطور انتظار داریم که مردم محصول ما را دوست داشته باشند و به آن اعتماد نمایند؟ این در حالی است که برخی برندهای خارجی تنها با توجه به این موارد و پذیرفتن امکان تعویض و یا مرجوع کالای خریدداری شده، توانسته اند اعتماد مشتری را جلب نموده و او را مشتاق به خرید محصولاتشان نمایند.

کلام آخر

باید توجه داشت که آشتی مردم با محصولات داخلی امکان پذیر است اما به شرط آنکه در این جهت قدم ها را درست و مطمئن برداشت. کما اینکه امروز شاهد هستیم که برخی شرکت های داخلی با رعایت کیفیت در تولیدات خود، توانسته اند اعتماد مشتریانشان را جلب نمایند. به عنوان مثال تا چند سال قبل، بسیاری از مردم برای شرکت در یک مهمانی خانوادگی و یا کاری، مجبور به خرید شکلات های خارجی با هزینه های بسیار گزاف بودند اما امروز شاهد هستیم که با تغییر بسته بندی و تنوع در طعم شکلات های تولید داخل، موفقیت چشم گیری در این ضنعت رخ داده است. به عنوان مثال دیگر می توان به شامپوهای بچه گانه اشاره نمود که تا چندین سال قبل، خانواده ها باید هزینه زیادی برای خرید شامپوهای خارجی صرف می نمودند اما تغییر بسته بندی و تنوع در کیفیت شامپوها در سالهای اخیر، انقلابی در این صنعت ایجاد کرده است و علاوه بر آشتی مردم با این محصول داخلی، از خروج ارز نیز جلوگیری نموده است.

پژوهش خبری//نویسنده مسئول: میترا دانش پرور، دکتری دانشگاه علامه طباطبائی و عضو هیات علمی دانشگاه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
با شرایطی که مسئولین به بهانه تحریم بوجود اوردن راهی جز استفاده از کالای اشغال ایرانی نداریم. حق یک ایرانی نیست که وضعش هر روز بدتر از دیروز باشد
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری جشنواره ارتقای شفافیت در زمینه سند تحول قوه قضاییه
محوطه ارگ سلطانیه زنجان ، نیازمند احیا و مرمت
لرستان میزبان نشست کانون های طلاب هلال احمر
بحران خاک در ایران جدی‌تر از بحران آب
وداع با دده موسلوم؛ نغمه‌های فاخر آشیقی جاودانه ماند
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱۱ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
مجازی شدن دانشگاه‌های استان سمنان تا پایان هفته
برگزاری همایش تخصصی سرمایه گذاری با عنوان «آینده‌ای که می‌سازیم» درقم
مصاف چوکا تالش و اسپاد تهران در ایستگاه هفتم لیگ دسته دوم فوتبال
استمرار کاهش کیفیت هوا در سمنان
کشف احتکار ۱۰۰ میلیارد ریالی در مراغه
علوی: تکلیف حضور در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی فردا مشخص می‌شود
برگزاری مسابقه نقاشی در تبریز
تمدید تعطیلی فرهنگسرا‌های کیش تا جمعه ۱۳ آذر
سال گذشته مانور پدافندی بامحوریت مراکز هسته‌ای در قم برگزار شد
بسته خبر‌های کوتاه ۱۰ آذر در یک نگاه
چاپ کتاب مجموعه بازی‌های آموزشی در آباده
تعطیلی یک دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در رشت
فعالیت حضوری مدارس استان کرمان؛ ۱۱ و ۱۲ آذر
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دانشگاه‌ها و مدارس فارس، فردا مجازی شد
برترین آثار عکاسی خیابانی ۲۰۲۵
اساتید دانشگاه یاسوج در فهرست دانشمندان یک درصد برتر جهان
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور
پاسخ به پرسش‌های متداول طرح جدید بنزین
بازدید رئیس رسانه ملی از فدراسیون کشتی و دیدار با ملی پوشان
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم
ادامه آموزش غیرحضوری دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران
شیوع آنفولانزا و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان
نارکو تروریسم؛ بهانه تازه واشینگتن برای فشار بر کاراکاس
پیش بینی هواشناسی هرمزگان دهم آذر ماه
ارائه خدمات توانبخشی به سالمندان و معلولان آذربایجان شرقی
پیگیری وضعیت سلامت آقای رضا امیرخانی از سوی رهبر انقلاب
درخشش تیم خردسالان آذربایجان‌شرقی در مسابقات تکواندو
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۳ نظر)
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
آتش‌افروز هیرکانی بازداشت شد  (۱ نظر)
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی چهار شهر و ۲۰ روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
امیر حاتمی: آماده‌ایم پاسخ درهم شکننده‌ای به دشمن بدهیم  (۱ نظر)
با وجود تاخیر در تحویل خودروها؛ اقدام سایپا برای پیش‌فروش خودرو  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
بیانیه‌ ونزوئلا در محکومیت‌ آمریکا برای بستن حریم‌ هوایی  (۱ نظر)
خشک شدن ذخایر آبی اروپا  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
پدافندهوایی ارتش همیشه در حالت آماده‌باش کامل است  (۱ نظر)
جانباز سرافراز محمود باقری گزنی به همرزمان شهیدش پیوست  (۱ نظر)
فراهم شدن امکان ثبت نام سهام برای متولدین ۱۴۰۱ به بعد  (۱ نظر)
ساخت مسابقه «عائله اَل اَله» در رادیو چی چست  (۱ نظر)