پخش زنده
امروز: -
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: روغن نباتی یک کالای اساسی و استراتژیک در کشور است و دولت در فرآیند تامین، تولید، قیمت گذاری و توزیع آن نقش اساسی دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، امیر هوشنگ بیرشک در همایش و نمایشگاه دانه های روغنی گفت : شاید بتوان سه مقطع زمانی را پس از انقلاب برای صنعت روغن نباتی ایران درنظر گرفت که مقطع اول، همان دوران دفاع مقدس است.
وی افزود : مقطع دوم، دوران اصلاحات و سازندگی و بعد از آن است که شاهد رشد و ظرفیت سازی در کشور بوده ایم و مقطع سوم، دوره تنوع در محصولات است و این دوره از نظر زمانی پس از سال 1390 است.
وی گفت: در دوره اول، که همان دوران دفاع مقدس است و دوران سیستم توزیع کالابرگی کشور بوده که از ظرفیت محدود کشور، صرفا برای تامین روغن نباتی استفاده می شد که این دوره از بحث فعلی ما خارج است.
بیرشک گفت : در دوره دوم، صنعت به دنبال نوسازی و ایجاد ظرفیت های جدید بود که می توان به ظرفیت دو میلیون تنی تولید در سال 1385 اشاره کرد . شاخص این دوران تجدیدنظر در استانداردهای تولید روغن نباتی و افزایش کمی و کیفی تولیدات بوده است. بر همین اساس میزان تولید روغن به صورت جامد از میزان 90 درصد در سال 70 به میزان حدود 50 درصد در سال 90 کاهش یافت.
بیرشک اظهار کرد :اما دوره سوم، می توان از دوره سوم به عنوان دوره بحران ارزی، روند رو به رشد تاسیس واحدهای کوچک، تنوع در بسته بندی و تغییر در فرمولاسیون محصولات نام برد.
در این دوره در پی رشد ظرفیت تولیدی که اکنون نزدیک به 4 میلیون تن در سال رسیده، حداکثر رقابت در صنعت شکل گرفته است. در طی این دوران، مصرف کننده طعم شیرین رقابت سازنده تولیدکنندگان را در تنوع بسته بندی، افزایش کیفیت و کاهش قیمت لمس کرده است.
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران تاکید کرد : اولین واژه ای که در صنعت روغن نباتی معنا دارد، واژه روغن خام است . چگونگی تامین روغن خام و میزان وابستگی آن به واردات در زمان های مختلف تغییرات و تحولات زیادی را در استانداردها و بسته بندی های روغن نباتی ایجاد کرده است.
میزان وابستگی ما در طول این دهه تغییر چندان معناداری نداشته است.
بیرشک گفت: شاید نتوان کسی را یافت که منکر تحول و ارتقاء در کیفیت روغن نباتی تولیدی باشد و به همین جهت اگر پایش مصوبات شورای عالی سلامت را مرور کنیم ، پایبندی صنعت روغن نباتی و اجرای آن مصوبات به عینه مشهود است.
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران اعلام کرد : در هفت ماه اول امسال با 4 درصد کاهش تولید و توزیع شاهد روند نزولی هستیم و شرایط اقتصادی کشور از سال 92 تا 96 اگرچه نشان دهنده رکود اقتصادی و تداوم آن است اما کاهش تولید روغن نباتی در کشور در ماه های گذشته نگران کننده بوده است.
بیرشک گفت : برغم روند افزایشی واردات روغن خام در این دوره 7 ماهه، کاهش معنادار تولید در فصل مصرف، نگران کننده به نظر می رسد. شاید عمده دلیل کاهش تولید روغن نباتی در کشور را بتوان عدم همراهی ستاد پشتیبانی تنظیم بازار در بررسی و تصویب پیشنهاد افزایش قیمت روغن نباتی دانست که به تایید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان رسیده است.
وی ادامه داد :
چالش های اساسی صنعت روغن نباتی را می توان در این موارد خلاصه کرد:
1 - عدم بسط و توسعه فرهنگ مصرف روغن نباتی در کشور توسط دستگاه های مسئول نظارت کننده بر امنیت و سلامت جامعه.
2 - ورود برخی سازمان ها و افراد غیرمتخصص در حوزه تصمیم سازی و تصمیم گیری مرتبط با بهداشت و استانداردهای روغن نباتی.
3 - عدم ثبات در قوانین و مقررات مربوط به واردات روغن خام و دانه های روغنی.
4 - عدم علاقه مندی برخی مسئولان به گسترش فضای رقابت در صنعت.
5 - اگرچه این صنعت با گردش بیش از 11 هزار میلیارد تومانی، خود را به عنوان یکی از بزرگترین صنایع ملی کشور متعهد به حمایت از بخش کشاورزی و تولیدات داخلی می داند اما توقع صنعت روغن از مسئولان این است که در جهت حمایت از بخش کشاورزی و تولیدات داخلی، صنعت روغن نباتی را از بخشنامه ها، آیین نامه ها و عوارض های متعدد که سبب افزایش قیمت تمام شده محصول می شود، معاف کنند.
بیرشک تصریح کرد : برغم تایید قیمت های پیشنهادی روغن نباتی
در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، ستاد تنظیم بازار از طرح موضوع نرخ های جدید روغن نباتی سرباز می زند.