• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۱۵۲۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴
آذربایجان شرقی » اجتماعی
گزارشی مکتوب از جاده مرگ؛

بزرگراه شهید کسایی تبریز، گذرگاهی پُر ایراد

بزرگراه شهید کسایی تبریز سال‌ها قبل برای هدایت ترافیک ترانزیتی شهر، پی ریزی شده بود، اما...

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نسخه‌ای برای کاهش ترافیک پیچیده تبریز که حالا خود به معضلی برای این کلانشهر تبدیل شده است.
این بزرگراه، ۸ درصد از بزرگراه‌های آذربایجان شرقی را تشکیل می‌دهد.
البته سهم آن از آمار مرگ و میر‌های جاده‌ای استان هم با حدود ۳.۷ درصد، آمار پایینی نیست.

بزرگراه شهید کسایی تبریز، گذرگاهی پُرایرادبزرگراه شهید کسایی یا کنارگذر ۱۹ کیلومتری جنوب تبریز به عنوان رابط جنوب شرق و جنوب غرب تبریز، مسیری است که این روز‌ها تردد در آن برای رانندگان عبوری، به مثابه عبور از تونل مرگ است.
مجید محبی، راننده خودروی ون که ۱۰ سالی است رانندگی در خیابان‌های تبریز را تجربه کرده است می‌گوید: خیلی تلاش می‌کنم تا گذرم به این بزرگراه نیفتد و کم‌ترین تردد را در آن داشته باشم، با این حال، ناگزیر روزی ۴ بار از این مسیر تردد می‌کنم.

بزرگراه شهید کسایی تبریز، گذرگاهی پُرایراداو می‌گوید: علاوه بر خطرناک بودن همزمانی تردد خودرو‌های سنگین و سواری در بزرگراه شهید کسایی، شانه خاکی استانداردی هم برای آن در نظر گرفته نشده و تعداد پل‌های عابر پیاده آن هم بسیار محدود و اندک است، از این رو هم رانندگان و هم عابران پیاده‌ای که به ناچار از این بزرگراه عبور می‌کنند، همواره در خطرند.
راست می‌گفت: پا که به بزرگراه می‌گذاری، چه سواره باشی، چه پیاده، مرگ در کمین است، جاده پرتصادفی که لقب جاده مرگ به خود گرفته است.

بزرگراه شهید کسایی تبریز، گذرگاهی پُر ایرادیکی از رانندگان خودرو‌های سنگین با ۲۵ سال تجربه رانندگی هم می‌گوید: بزرگراه شهید کسایی که پیش‌تر به عنوان کمربندی طراحی شده بود، هم اکنون به یک خیابان شهری تبدیل و تردد با تریلر و کامیون در میان این همه سواری برای ما دشوار شده است.

بزرگراه شهید کسایی تبریز، گذرگاهی پُر ایرادیکی دیگر از رانندگان عبوری از این مسیر می‌گوید: این بزرگراه، مسیر قابل اطمینانی برای تردد نیست، چرا که نه تنها حفاظ و گاردریل ندارد، بلکه خط کشی‌های آن رنگ و رو رفته شده و رمپ و لوپ‌های استانداردی هم ندارد.
حرف‌های تامل برانگیز این راننده‌ها مرا به فکر واداشت چرا که با وجود این همه نواقص و خطرات، روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار خودرو در این مسیر پرخطر تردد می‌کند.

بزرگراه شهید کسایی تبریز، گذرگاهی پُر ایرادالان که با خودروی اداره از این مسیر عبور می‌کنم، حجم تردد خودرو‌های سبک و سنگین که هر کدام در کنار هم و به فاصله اندک با سرعت و شتاب در گذرند، ناخودآگاه خوف و هراس را بر دلم می‌اندازد چرا که هر آن امکان وقوع حادثه وجود دارد.
بزرگراهی با کاربری کمربندی و معبر شهری!
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان می‌گوید: حدود ۲۰ درصد کاربران، از بزرگراه شهید کسایی به عنوان کمربندی استفاده می‌کنند، آن هم در حالی که بیشتر ورودی و خروجی‌های آن غیرمجاز است.

بزرگراه شهید کسایی تبریز، گذرگاهی پُر ایرادبه گفته منوچهر سلمان زاده، حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد ترددکنندگان بزرگراه شهید کسایی، از این مسیر فقط به عنوان معبر شهری استفاده می‌کنند و بس.
رئیس پلیس راه استان هم در خصوص رمپ و لوپ‌های این بزرگراه می‌گوید: با ایجاد رمپ و لوپ‌های غیر مجاز و هدایت ترافیک شهری به این مسیر، عملا این بزرگراه از ترافیک جاده‌ای خارج شده و تلفیقی از ترافیک جاده‌ای و شهری به خود گرفته است.

بزرگراه شهید کسایی تبریز، گذرگاهی پُر ایرادسرهنگ جواد ناموران از احداث زیرگذر‌های غیرفنی در بزرگراه هم انتقاد می‌کند و می‌گوید: این زیرگذر‌ها کاربرد چندانی ندارد، چرا که احتمال وقوع حوادث متعدد برای عابران وجود دارد و هنگام بارش باران، سیلابی هم در آن‌ها به راه می‌افتد که جان شهروندان را تهدید می‌کند.
او در تشریح علل برروز سوانح رانندگی در بستر این بزرگراه هم می‌گوید: اختلاف سطح در بزرگراه شهید کسایی و نبود گاردریل موجب شده وسایط نقلیه‌ای که با سرعت در آن حرکت می‌کنند، حین حرکت و سبقت با حاشیه راه برخورد کرده و با خارج شدن کنترل وسیله نقلیه از دست راننده، در برخی موارد حتی با تیر‌های برق موجود در وسط جاده هم برخورد می‌کنند.
توجیه ایجاد ۲۹ رمپ و لوپ قانونی و غیرقانونی!

بزرگراه شهید کسایی تبریز، گذرگاهی پُر ایرادبا تحقیق و تفحص متوجه شدم در طراحی اولیه فقط ۴ ورودی و خروجی مجاز در ابتدا و انتهای بزرگراه شهید کسایی در نظر گرفته شده بود، اما با گذر زمان و البته ایجاد پارک‌های متعدد در حاشیه بزرگراه، ورزشگاه ۷۰ هزار نفری یادگار امام، وادی رحمت و پایانه در ضلع جنوبی این بزرگراه، رمپ و لوپ‌های جدید و در برخی موارد غیر قانونی هم برای کاستن از بار ترافیکی کلانشهر تبریز در بدنه آن احداث شده است که فقط می‌توان برچسب توجیه به آن زد.
معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز می‌گوید: رمپ و لوپ‌های بزرگراه شهید کسایی تبریز، براساس وضع توپوگرافی منطقه و نیاز شهر در زمان‌های مختلف ایجاد شده است و هم اکنون حدود ۲۹ رمپ و لوپ ورود و خروج در آن وجود دارد.

بزرگراه شهید کسایی تبریز، گذرگاهی پُر ایرادبه گفته مهدی یوسفی، کاربری‌های ایجاد شده در حاشیه بزرگراه شهید کسایی، از جمله پارک ها، ورزشگاه یادگار امام و وادی رحمت، تردد شهری در این مسیر را دو چندان کرده است، از این رو کارشناسان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با جدیت درصدد اصلاح، مطالعه و به روز کردن این مسیر‌ها هستند و هم اکنون طرح پیشنهادی در شورای ترافیک استان در دست مطالعه است.
او در ادامه به شرایط محیطی و توپوگرافی کاربری‌های حاشیه بزرگراه هم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: از آن جایی که امکانات مسیر وادی رحمت اجازه می‌داد و امکان اجرای زود گذر و ایجاد مسیر غیر همسطح در آن وجود داشت، طرح به سرعت انجام شد، اما در دیگر موارد، شرایط چندان فراهم نیست.
با بررسی میدانی وضع فعلی بزرگراه شهید کسایی، به وضوح می‌توان دید، این مسیر استاندارد‌های لازم برای یک بزرگراه را نداشته و بیشتر به یک خیابان شهری می‌ماند تا بزرگراه!

بزرگراه شهید کسایی تبریز، گذرگاهی پُر ایرادالبته مسئولان اجرایی هم به همین نقیصه‌ها واقفند، از این رو قطعه ۶ آزاد راه ۱۵۲ کیلومتری ارومیه - تبریز را به عنوان جایگزین، در اولویت قرار داده اند.
حکایت قطعه ۶ برای جایگزینی کمربندی دوم تبریز
مدیر آزاد راه‌های آذربایجان شرقی در خصوص آخرین وضع آزاد راه ارومیه - تبریز می‌گوید: مبدا این آزاد راه در آذربایجان غربی است و تا آذربایجان شرقی و تبریز ادامه دارد.

بزرگراه شهید کسایی تبریز، گذرگاهی پُر ایرادبه گفته اروجعلی علیزاده، قطعات ۱ و ۲ آزاد راه، شهریور پارسال به بهره برداری رسید، قطعات ۳ و ۴ با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد در دست اجراست و عملیات اجرایی قطعه ۵ هم به زودی آغاز می‌شود.
او درباره قطعه ۶ آزاد راه ارومیه - تبریز به طول ۲۵ کیلومتر که جایگزین کمربندی دوم تبریز است، می‌گوید: این قطعه از کیلومتر ۱۲۸ آزاد راه آغاز شده و تا کیلومتر ۱۵۲ ادامه یافته و به آزاد راه تبریز - زنجان متصل می‌شود.
به گفته علیزاده، سرمایه گذار قطعات ۱ تا ۵ آزاد راه به طول ۱۲۸ کیلومتر ناجاست، اما برای اجرای قطعه ۶ با سرمایه گذار جدید به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان، تفاهمنامه امضا شده است.
با این حساب اگر تفاهم نامه اولیه اجرای کمربندی جایگزین، به قرارداد کاری تبدیل شود، بی شک عملیات اجرایی آن هم به زودی آغاز خواهد شد.
اما به واقع تا زمانی که کلنگ اجرایی این قطعه از آزاد راه به زمین زده شود و روبان قرمز بهره برداری از آن قیچی شود، این بزرگراه قتلگاه چند نفر خواهد بود و چند خانواده را داغدار خواهد کرد؟!

بزرگراه شهید کسایی تبریز، گذرگاهی پُر ایرادآن روی سکه؛ بزرگراه شهید کسایی، سد توسعه جنوب تبریز
شاید مسئولان عمرانی استان زمانی که کنار گذر جنوبی تبریز را احداث می‌کردند، هیچ وقت به فکرشان خطور نکرد که این کنار گذر در واقع مانع توسعه تبریز از جنوب این کلانشهر خواهد بود، اما امروز به واقع همه شاهد هستیم که با احداث کنار گذر جنوبی تبریز یا همان بزرگراه شهید کسایی، چگونه توسعه تبریز در جنوب آن، حرکت لاک پشتی به خود گرفته و حتی گهگاهی از حرکت می‌ایستد.

بزرگراه شهید کسایی تبریز، گذرگاهی پُر ایرادنبود زیر ساخت‌های توسعه‌ای مناسب در جنوب این بزرگراه، نبود پل‌های متصل‌کننده دو طرف، نه تنها عامل کندی روند توسعه جنوب تبریز شده بلکه در چند دهه گذشته بخش جنوبی آن به بیابان‌هایی خشک و غیرقابل کشت و بخش‌های دیگر آن به انبار‌های زباله و ضایعات تبدیل شده است.
موضوعی که بر چهره و زیبایی یکی از مسیر‌های مهم تبریز و از ورودی‌های پرتردد این شهر هم تاثیر سویی گذاشته است تا جایی که از حدود ۱۰ سال پیش، مسئولان وقت شهری بر آن شدند برای حل این مشکلات به احداث پارک‌ها و بوستان‌های متعدد در جنوب بزرگراه شهید کسایی روی آورند.
پارک‌ها و بوستان‌هایی همانند پارک بزرگ عباس میرزا، ائل باغی، پارک آبشار طالقانی و چند پارک دیگر.

بزرگراه شهید کسایی تبریز، گذرگاهی پُر ایراداما این روند هم کارساز نشد و مردم استقبال چندانی از این پارک‌ها و بوستان‌ها نداشتند چرا که دسترسی به جنوب بزرگراه مشکلات خاص خودش را داشت، موضوعی که می‌طلبد برای اتصال مناسب شمال و جنوب بزرگراه شهید کسایی به منظور تسهیل در رفت و آمد شهروندان، تدابیر اساسی تری اتخاذ شود.
شهروند ساکن مارالان می‌گوید: در محدوده مارالان پارک مناسبی نیست و تنها پارک هم، آن طرف بزرگراه قرار دارد و، چون پل عابر پیاده‌ای از مارالان به این پارک وجود ندارد، عملا امکان استفاده از آن برای شهروندان این منطقه، به خصوص کودکان و سالمندان دشوار است.

بزرگراه شهید کسایی تبریز، گذرگاهی پُر ایراداو می‌گوید: حتی زیرگذر انتهای مارالان که تنها مسیرِ رسیدن ما به پارک عباس میرزا است از ایمنی لازم برخوردار نیست و رفتن به این پارک برای بانوان و کودکان با خطر‌های جانی و احتمال تصادف همراه است.
این شهروند، داشتن وسیله نقلیه را برای استفاده از پارک‌های جنوب بزرگراه شهید کسایی لازم می‌داند، اما می‌گوید: اغلب مردم حاشیه شمال این بزرگراه از افراد محروم و حاشیه نشین تبریز به شمار می‌روند و بیشترشان وسیله نقلیه ندارند از این رو برای رسیدن به این پارک ها، باید خطر عبور از ۲ باند بزرگراه را به جان بخرند.
برای پیگیری موضوع با شهردار منطقه ۲ تبریز تلفنی گفت و گو می کنم.‌
می‌گوید: برای تسهیل و ایمنی رفت و آمد شهروندان و ارتباط قسمت شمالی و جنوبی بزرگراه شهید کسایی، پل عابرگذری با نام پل عابرگذر بهاران، به طول ۱۱۰ متر و عرض ۵ متر در کارگاه شهرداری منطقه ۲ ساخته می‌شود که پارک بهاران و عباس میرزا را به هم متصل می‌کند.
به گفته او، عرشه این پل با هزینه کرد ۲۰ میلیارد ریال هم اکنون در حال ساخت است و به زودی در محل تعیین شده نصب می‌شود.
شهردار منطقه ۲ تبریز به انجام مراحل شمع‌گذاری این پل عابرگذر اشاره می‌کند و می‌گوید: عملیات فونداسیون پل ارتباطی پارک بهاران و عباس میرزا رو به پایان است و پس از تکمیل، شهروندان با ایمنی کامل و پای پیاده، در این مسیر تردد می‌کنند.
به گفته او، در گذشته تصادفات رانندگی زیادی در این مسیر رخ داده و خسارت‌های جانی و مالی متعددی به شهروندان و ساکنان این منطقه وارد شده است، اما با احداث پل عابرگذر جدید بهاران، دیگر خطری شهروندان ساکن منطقه را تهدید نمی‌کند.
او به ایجاد امکانات در پارک‌های دوطرف بزرگراه برای گردشگران و مسافرانی که برای تعطیلات گذرانی به تبریز سفر می‌کنند یا حتی مسافران عبوری، اشاره می‌کند و می‌گوید: این پارک‌ها با استقبال مسافران و گردشگران مواجه شده و آن‌ها بدون دور زدن و عبور از زیر گذر، می‌توانند از طریق پل عبوری به صورت همزمان از این پارک‌ها استفاده کنند.
این اقدامات هر چند برای ایمنی و سلامت هر چه بیشتر شهروندان و عابران پیاده و سواره از این گذرگاهِ پر خطر است، با این حال هنوز که هنوز است گاه و بیگاه، خبر وقوع حوادث متعدد برای همشهریان، هم استانی‌ها و هموطنانی که به ناچار از جاده مرگ در آذربایجان شرقی عبور می‌کنند، تیتر اول رسانه‌ها شده و آه از نهاد‌ها بلند می‌شود.
گزارش از اعظم قربانی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
بررسی راهکار‌های استفاده از ظرفیت نخبگان در تولید و صنعت
پیام ما به مردم دنیا صلح و تعامل است
انجام ۴۳۱ پرواز خارجی از فرودگاه تبریز
تاکید فرماندار شاهین‌دژ بر تقویت خدمات شهری با اولویت مطالبات مردمی
برگزاری همایش تخصصی اردستان شناسی
ایران تجربه بسیار کلاسیکی در مبارزه با تروریسم دارد
یازدهمین جشنواره «به‌یت و حه‌یران» در سردشت آغاز شد
هشدار محیط‌زیست درباره روایت‌های نادرست از آتش‌سوزی الیت
تاکید فرماندار چهاربرج بر احیای بافت فرش برای حفظ معیشت و ایجاد اشتغال
صید بیش از ۵ هزار تُن ماهی قزل آلا در استان اصفهان
آغاز فعالیت سامانه بارشی در سمنان
مقاومت ملت ایران مقابل استکبار، الگوی جهان اسلام است
ستاد تسهیل باید به نهاد موثر برای رفع مشکلات تولیدکنندگان تبدیل شود
قدردانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین از رئیس رسانه ملی برای پوشش ویژه هفته بسیج
کارگروه مشترک با بورس کالا، مسیر تازه جذب سرمایه در معدن
ارسال ۷۱۴ اثر به کنگره شعر دفاع مقدس آذربایجان غربی
فردا؛ قطعی گاز در شهرستان پیرانشهر
تجلیل از نخبگان و فناوران بسیجی در مراغه 
کتاب دستور زبان تبری استاد هومند رونمایی شد
افزایش آلاینده‌ها از ابتدای هفته آینده
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فعالیت مدارس و دانشگاه‌های فارس فردا هم مجازی است
شاخص هوای شیراز امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴
مدارس و مراکز آموزشی غیر حضوری شد؛اداره ها دور کار
دانش‌ قرارگاه‌خاتم‌الانبیا به‌بخش‌های دولتی‌وخصوصی منتقل‌شود
بارش باران در غرب، شمال غرب و شمال کشور
کالابرگ الکترونیک؛ تضمین قیمت ثابت برای دهک‌های هدف
مدارس و دانشگاه‌های تهران فردا ۱۲ آذر حضوری شدند
۱۰۰ هزار میلیارد تومان کالابرگ پرداخت شد
کشف باند توزیع شیشه در فیروزکوه با شگرد پنهان‌سازی در لوازم آرایشی
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
از شکنجه تا خلق شاهکار؛ هنرمندی که قلم به لب، نقاشی‌ می‌کشد
مدارس و دانشگا‌ه های کهگیلویه و بویراحمد فردا ۱۲ آذر غیرحضوری شد
برگزاری جشنواره ارتقای شفافیت در زمینه سند تحول قوه قضاییه
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱۱ آذر ۱۴۰۴
بحران خاک در ایران جدی‌تر از بحران آب
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۵ نظر)
پدافندهوایی ارتش همیشه در حالت آماده‌باش کامل است  (۲ نظر)
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم  (۱ نظر)
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
بیانیه‌ ونزوئلا در محکومیت‌ آمریکا برای بستن حریم‌ هوایی  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
فراهم شدن امکان ثبت نام سهام برای متولدین ۱۴۰۱ به بعد  (۱ نظر)
میرزا کوچک جنگلی بزرگمرد پرآوازه‌ گیلان  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های خراسان جنوبی  (۱ نظر)
ساخت مسابقه «عائله اَل اَله» در رادیو چی چست  (۱ نظر)
ابلاغ شیوه نامه مراقبت و کنترل آنفلوانزا در مدارس استان  (۱ نظر)
پایان عملیات تعریض پل و آماده‌سازی کامل زیرگذر فیجان  (۱ نظر)