• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۳۳۳۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۱
اقتصادی
گفتگوی ویژه:

صنعت خودروی کشورمان مشکل مدیریتی دارد

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: این مجموعه نیازمند یک مدیریت ویژه است اما تاکنون چنین مدیریتی نبوده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، سعید باستانی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه راهبرد صنعت خودرو به مفهوم واقعی نداریم که مدیر بخواهد بر مبنای آن حرکت کند، تاکید کرد: صنعت خودرو، راهبرد ندارد.
وی با بیان اینکه سهام داری در شرکت های خودروسازی ما به مفهوم واقعی رعایت نمی شود، گفت: دولت حدود 14 و نیم درصد در­ایران خودرو و 16 درصد در سایپا سهام دارد اما انتخاب مدیرعامل با دولت است بنابراین اساس مشکل خودروسازان از این جا آغاز می شود. دولت باید به میزان سهام خود دخالت کند نه بیشتر از آن .
باستانی با بیان اینکه سایت های خودروسازی که در کشور طراحی و اجرا شده است­اصلاً صرفه اقتصادی ندارد، گفت: تکلیف ما با صنعت خودروسازی مشخص نیست که مونتاژ کاریم یا طراح و تولید کننده؟
حسن قره یی نماینده خودروسازان هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه خودروسازی پیچیده ترین صنعت دنیاست گفت: خودروسازی شامل تعداد زیادی قطعه ساز و غیر قطعه ساز و زنجیره توزیع است و دو خودروساز بزرگ کشور در مجموعه حدود 1300 نمایندگی توزیع دارند و بیش از 1500 واحد تولیدی هم برای خودرو سازی کار می کنند.
وی با اشاره به اینکه عوامل زیادی مانند قانون، دولت و سهولت کسب و کار بر روی صنعت خودروسازی اثرگذار است، افزود: ایران در سهولت کسب و کار در جهان رتبه 124 اما کره جنوبی، رتبه چهارم را دارد.
قره یی اضافه کرد: به مدیران صنعت خودرو با توجه به پیچیدگی های این صنعت از نمره 100 بیش از 75 نمره می دهم.
وی با بیان اینکه باید قانون خودرو بازنگری شود، گفت: صنعت خودروی کشورمان برنامه و راهبرد دارد.
ابوالفضل خلخالی استاد دانشگاه و کارشناس خودرو هم در ارتباط تصویری با این برنامه با بیان اینکه حدود 2 هزار شرکت با هم باید کار کنند تا محصولات خودرویی وارد بازار شوند، گفت: این ها شبکه ای را تشکیل می دهند که در مرکز آن خودروساز قرار دارد اگر هر کدام از این شرکت ها درست کار نکند نمی توانیم­خودروی مناسب را تولید کنیم.
وی با اشاره به اینکه دانش فنی، فناوری و تجربه ها و توانمندی های خوبی داریم، افزود: متاسفانه در حلقه اصلی که به خودروساز ختم می شود ضعف مدیریتی داریم و مدیریت حرفه ای نبوده است.
خلخالی با تاکید بر اینکه مدیر باید تحصیلات دانشگاهی مرتبط داشته باشد، گفت: در بخش های مختلف صنعت خودروسازی ما در برخی موارد این گونه نیست حتی در یکی از شرکت های خودروسازی، شخصی با لیسانس پرستاری مدیریت بخشی از آن شرکت را بر عهده داشت.
وی افزود: در مدیریت ها به ویژه در صنعت خودروسازی شایسته سالاری رعایت نمی شود.
خلخالی گفت: اهدافی برای سال 1404 درباره صنعت خودروسازی داشتیم اما محقق نشده است. در 20 سال گذشته در طرح های مختلف توسعه محصولات جدید این گونه به نظر می رسد که دستی پشت صحنه است که می خواهد این موضوع محقق نشود علت آن این است که صنعت خودروسازی سودآور است. زیرساخت ها و دانش فنی خوبی در کشور در زمینه خودروسازی وجود دارد.
وی افزود: تنها حالتی که خودروسازی می تواند اقتصادی باشد این است که طراحی و توسعه محصولات بومی انجام شود و مونتاژ، صرفه اقتصادی ندارد.
خلخالی با بیان اینکه مدیریت غلط خودروساز یکی از موانع سهولت کسب و کار است، اضافه کرد: یکی از بزرگترین موانع پیش روی قطعه سازان کشورمان، مدیریت غلط خودروسازی ماست.
امیرحسین کاکایی استاد دانشگاه و کارشناس خودرو نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: متاسفانه دو خودروساز بزرگ کشورمان خصولتی هستند و مدیریت خودروسازی کشورمان نمی تواند مبتنی بر علم مدیریت باشد بلکه باید مبتنی بر علم سیاست باشد زیرا سیاستمداران در این موضوع دخالت می کنند.
وی افزود: هنوز نمی دانیم خودروساز ما باید مونتاژ کار خوبی باشد یا طراح خوبی و همه چیز را خودش طراحی کند؟
کاکایی اضافه کرد: دولت اجازه نمی دهد مدیرعامل شرکت خودروساز آن گونه که باید برنامه های علمی، مهندسی و مدیریتی خود را اجرا کند.


کارشناس خودرو گفت: صنعت خودروسازی کشور در شرایط فعلی تحریم، در طراحی و تولید به روز مره گی دچار شده است.
کاکایی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: اگر ترامپ رئیس جمهور امریکا برای ما مشکل ایجاد نکرده بود امسال مردم، ابتکارات خودروسازی کشورمان را حس می کردند.
وی ادامه داد: این صنعت در 4 ماه گذشته به علت سیاست غلط قیمت گذاری بیش از 10 هزار میلیارد تومان زیان داده است.
کاکایی با بیان اینکه ساختار صنعت خودروسازی مشکل دارد، افزود: دولت باید شرکت های خودروسازی را خصوصی سازی کند و به کمک مجلس، قوانین خودرو را به روز کند و راهبرد ملی ایجاد و تکلیف صنعت خودرو سازی مشخص شود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در ادامه سخنان خود در این برنامه گفت: خودروسازان سالیانه 5 هزار و 200 میلیارد تومان هزینه تامین مالی دارند که عدد بالایی است و یکی از خودروسازان 8 هزار و یکی دیگر 10 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند.
باستانی افزود: قرار بود پراید حدود 8 سال پیش از رده خارج شود چرا هنوز خارج نشده است؟
قره یی نماینده خودروسازان هم در ادامه این برنامه گفت: اگر دولت متناسب با تورم، قیمت ارز را واقعی کند حتماً بخشی از قطعاتی که وارد کشور می شود داخلی سازی می شوند .
وی افزود: در هیچ جای جهان، داخلی سازی، صدر در صد نیست .
خلخالی کارشناس خودرو هم با بیان اینکه مدیریت غلط موجب شده است که قطعه سازان لطمه بخورند، گفت: قابل قبول نیست که خودروسازان 15 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری مسابقات بدمینتون پسران دانشگاه آزادی در گرمسار
اصلاح قانون بانک مرکزی با سیاست‌های کلی مغایرت ندارد
معرفی مسئولان و اعضای ستاد اجرایی مسابقه‌های قرآن دانشجویان مسلمان
اخبار البرز در یک نگاه
بازدید سرزده از میادین میوه و تره بار
انفجار یک دستگاه خودروی گازسوز در جایگاه سی ان جی نوکنده
تشییع سرگرد شهید ولی زاده در شهر جایزان امیدیه
وضعیت آسفالت جاده مرزیجران ونارضایتی شهروندان
شرح حال روز‌های قشلاقی عشایر بعد از ییلاقی به نسبت خشک
واریز بیش از ۴۳ هزار میلیارد ریال اعتبار به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها
انفجار تروریستی در پایتخت پاکستان
بسکتبال با ویلچر آسیا - اقیانوسیه؛ برتری بانوان ایران مقابل لائوس
توزیع ۹۴۵ تن برنج هندی یارانه‌ ای در مشهد
آغاز لیگ کانوپولو بانوان به میزبانی دریاچه آزادی
بررسی قضایی وضعیت تغییر کاربری اراضی زراعی آذربایجان غربی
اخذ ۲۷ میلیارد ریال برای رفع حریم شبکه برق در سال ۱۴۰۴
افتتاح نمایشگاه «طراحی معماری معاصر ایران » در خرم‌آباد
تحقق ۳۰ درصدی تعهد اشتغال در گناباد
ابتکار رکورددار پرتاب وزنه جهان در تولید دیسک ورزشی
 حمل‌ونقل رایگان در محمدیه و مهرگان؛ گامی مؤثر در مسیر عدالت اجتماعی و توسعه شهری
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر
بازدید سرلشگر موسوی از ساختمان شیشه‌ای صدا و سیما
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۰ آبان ۱۴۰۴
تیم ملی فوتبال ایران وارد شهر العین شد
خبر‌های خوش از پرداخت مطالبات دارو
کلاهبرداری به بهانه حمل بار و اثاثیه
استقلال ملی، مسیر رسیدن به پیروزی و اقتدار
قدردانی مردم انگلیس از مرد مسلمانی که جان چندین نفر را نجات داد
باید ذات مداخله‌جوی غرب را بازشناسی کرد
اخبار کوتاه از مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد
واکنش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به ماجرای سفر ۵۰ میلیاردی برزیل
اقدامات وزارت خارجه برای ائتلاف‌سازی با قدرت‌های نوظهور
مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران اعلام شد
منابع مرحله پنجم کالابرگ برای هفت دهک تامین شد
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا  (۱ نظر)
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
درگذشت مادر شهیدان متحدی در بسطام  (۱ نظر)
اجرای پویش سلامت علوی طرح شهید رئیسی در بروجرد  (۱ نظر)
آلودگی هوا عامل مرگ بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر در خوزستان  (۱ نظر)
بررسی پیشرفت طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌های جدید پرند، فولادشهر و بینالود  (۱ نظر)