به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، وحید حسینی در هفتمین همایش ملی هوا وصدا گفت: با تلاشهای بسیار و البته 27 ماهه سرانجام از ابتدای سال 96 شمارهگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری متوقف شد که البته در یک بازه زمانی که قرار بود این قانون اجرا شود متاسفانه شاهد بودیم که مسئولان اقدام به شمارهگذاری 700 هزار موتورسیکلت کردند.
حسینی ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما با آن روبرو بودهایم صدور گواهینامه زیست محیطی بوده است که متاسفانه این گواهینامه شفافیت لازم را نداشته است که در همه جای دنیا گواهینامه زیست محیطی موضوعی است که توجه ویژهای را به آن دارند اما در کشور ما زمان این گواهینامه نامحدود بوده است و همین امر مشکلات بسیاری را بوجود آورده است.
وی بیان کرد: طبق قانون هوای پاک اقداماتی در خصوص راهاندازی وبسایتی برای صدور گواهینامه زیست محیطی انجام گرفت و در واقع هم اکنون گواهینامهها در این بخش به این شکل ارائه میشوند.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور گفت: متاسفانه در سالهای اخیر شاهد بودیم که شرکتهای خودروساز فقط به دنبال شعارهای خوب و قشنگ در خصوص حفظ محیط زیست بودهاند و البته هیچگاه به این شعارها عمل نکردهاند و همین امر مشکلات عدیدهای را در بحث آلودگی و مرگ و میر انسانها بوجود آورده است.
حسینی با بیان اینکه رعایت مسائل محیط زیست پیچیدگیهای خود را دارد، افزود: رعایت این مسائل قاعدتا باعث افزایش قیمتها میشود و به همین دلیل خودروسازها تمایلی به انجام اینگونه موارد ندارند و البته مردم نیز به دنبال خودروها با آپشنهای زیاد هستند و به همین جهت باید حاکمیت نظارت دقیق و کاملی را در خصوص فرآیند ساخت خودروها انجام دهد.
وی با طرح این پرسش که چه لزومی دارد که ما از تجربههای ناموفق کشورهای اروپایی در بحث تولید خودرو استفاده کنیم، تصریح کرد: برخی از این تجربهها مشکلات بسیاری را برای کشورهای اروپایی بوجود آورده است و ما همچنان اصرار داریم که از این تجارب ناموفق استفاده کنیم. به عنوان مثال 50 درصد از ناوگان سواری اروپایی دیزلی است و این امر مشکلاتی برای این کشورها بوجود آورده است.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور ادامه داد: متاسفانه علیرغم همه تلاشهای صورت گرفته، آلودگی خودروهای دیزلی هنوز حل نشده است و ما همچنان در این بخش با مشکلات عدیدهای روبرو هستیم.
حسینی بااشاره به اینکه متاسفانه شاهد تردد موتورسیکلتهای کاربراتوری و آلودگی بیش از حد هوای تهران هستیم گفت: ما میتوانیم به سمت انژکتوری کردن اینگونه موتورسیکلتها پیش رویم و به مراتب میزان آلودگی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه تجهیزات کنترل آلایندگی در خودروها باید همراه با ضمانت باشد افزود: این تجهیزات باید 7 تا 8 سال ضمانت داشته باشند و اخذ معاینه فنی نیز باید زمان آن برای خودروهای نو به 2 سال کاهش پیدا کند.
دبیر بااشاره به کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور در پایان به طرح LEZ خاطرنشان کرد : این طرح جالبی است ما متاسفانه شاهد هستیم که در سایر شهرها زیرساخت برای اجرای این طرح فراهم نیست و حتی در تهران نیز مشخص نیست این طرح اجرا میشود یا خیر.