• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۴۷۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
اجتماعی » جامعه و شهری
با استقبال شهروندان تهرانی؛

پرداخت کرایه تاکسی از طریق موبایل

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران: بیش از ۶۰ درصد تاکسی‌های خطی پایتخت به یکی از روش‌های پرداخت موبایلی کرایه مجهز شده اند

پرداخت کرایه تاکسی از طریق موبایلبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا قنادان عصر امروز در نشست پرداخت الکترونیک در تاکسی با بیان اینکه مسئله پرداخت و فناوری پرداخت در حوزه حمل و نقل در تمام دنیا مهم است، افزود: بسیاری از شرکت‌ها فناوری‌های مختلفی را با تمرکز بر پرداخت در نظام‌های حمل و نقلی ارائه می‌کنند. اولین حوزه‌ای که در حمل و نقل عمومی در تهران متصل به حوزه پرداخت الکترونیکی شد، مترو بود و دهه هشتاد هم اتوبوسرانی به پرداخت الکترونیکی محلق شد.
وی اضافه کرد: در شهرداری تهران و در برنامه ریزی‌هایی که از طرف شورای شهر و شهرداری تعریف شده، بحث پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها هم مطرح بود. مسئله پرداخت الکترونیکی در تاکسیرانی جزو موضوعات جدید نیست بلکه در گذشته بار‌ها پیشنهادات مختلفی شده است. تا قبل از سال جاری هیچکدام از فعالیت‌هایی که در حوزه پرداخت الکترونیکی انجام شده بود به دلایل مختلف نمی‌شد پرداخت الکترونیکی بدانیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در شهر تهران گفت: نظام تاکسی و شکل تاکسیرانی در تهران از حیث کیفی و کمی و همچنین روش کار با آن چه در کشور‌های دیگر وجود دارد، متفاوت است. فناوری‌های پرداخت در خارج از کشور به صورت دربستی است؛ در بسیاری از کشور‌های دنیا ناوگان تاکسیرانی به صورت خصوصی اداره می‌شود. با ۸۰ هزار تاکسی در تهران صاحب بزرگ‌ترین ناوگان تاکسی هستیم که از منظر شهری خودرو محوری است و مطلوب نیست.
وی ادامه داد: زمانی که صحبت از ۸۰ هزار خودرو می‌شود مجهز کردن آن‌ها به روش‌های مختلف پرداختی سنگین است. یکی از دلایل شکست این است که این حجم از سرمایه گذاری با تجهیزات سخت افزاری مطابقت ندارد.
قنادان تصریح کرد: همواره تلاش شده هماهنگی بین فعالان حوزه پرداخت و فعالان حوزه حمل و نقل افزایش یاید چرا که شناخت این دو از یکدیگر بسیار کم بوده و در دوره مدیریت شهری جدید موضوع پرداخت الکترونیکی به طور جدی یکی از پروژه‌های الویت‌دار است.
وی با بیان اینکه رویکرد اصلی در پرداخت و توسعه الکترونیکی شامل سه اصل اساسی است، گفت: اصل اول این است که فناوری حوزه پرداخت مدرن و به روز بماند. اصل دوم این است که از شکل گیری هرگونه انحصار به نفع یک یا چند کسب و کار محدود جلوگیری شود تا فضای نقش آفرینی و فرصت برابر برای کارکردن وجود داشته باشد. حرکت کردن به سمت یکپارچگی در حوزه تاکسیرانی دیگر اصل مهم است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به اینکه در زمان آغاز سه طرح آزمایشی برای پروژه «پرداخت الکترونیک در تاکسی» اجرا شد، اظهار داشت: مدل اول تسهیل پرداخت از طریق کارت شهروندی یا همان کارت پرداخت مترو و اتوبوسرانی بود. این پروژه ازمایشی در کنار یکی از ایستگاه‌های مترو به اجرا درآمد. مدل دوم استقرار دستگاه پوز بود تا پرداخت از طریق شبکه شاپرک صورت گیرد. این جزو تراکنش‌های آنلاین است. مدل سوم، پرداخت از طریق اپلیکیشن‌های موبایل بود. هرکدام محدودیت‌هایی داشتند، اما بیشترین استقبال از این نوع پرداخت (اپلیکیشن موبایل) انجام شد و از نظر سطح پوشش استقبال خوبی از نظر پرداخت موبایلی صورت گرفت.
قنادان با بیان اینکه دو پروژه اول به دلیل چالش تامین منابع لازم سخت افزاری به مشکل برخورد، گفت: در حوزه پرداخت موبایلی شرکت‌های استارتاپی به کمک ما آمدند و ایده اصلی متعلق به آن‌ها بود. بعد از پایان یافتن طرح‌های آزمایشی، فراخوانی صادر شد که شرکت‌های علاقه مند می‌توانند طرح‌های خود را ارسال و کار کنند.
وی در ادامه اضافه کرد: پرداخت از طریق کارت‌های شهروندی، به دلیل نوع مدلی که در پرداخت شبکه اتوبوسرانی و مترو از حیث زیرساختی اتفاق افتاده، توسعه این مدل در تاکسیرانی با چالش‌های بسیاری مواجه است و موفق نخواهد بود. به دلیل غیراقتصادی بودن، شرکتی که قرار بود این کار را انجام دهد، انصراف داد. چالش‌های بسیاری هم دارد که یکی از آن‌ها محدودیت سقف شارژ کارت شهروندی است. پرداخت از طریق موبایل بسیار محتمل‌تر از پرداخت کارت‌های شهروندی است. در آینده می‌توان به این سمت حرکت کرد که پرداخت الکترونیک مترو و اتوبوسرانی هم از طریق موبایل صورت گیرد. کارت‌های شهروندی تکنولوژی ده سال پیش است که باید بازبینی شود.
مدیرعامل این سازمان اظهار داشت: یکی از مشکلات قرارگرفتن دستگاه پوز در تاکسیرانی نظام کارمزدی است. چرا که اساسا مدل پرداخت‌های خرد با دستگاه پوز اقدام اصولی نیست. به همین علت دستگاه‌های پوز در خودرو‌های دربستی و گران قیمت از جمله فرودگاه امام و مهرآباد و‌همچنین پایانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرارداد این پروژه انجام شده است. قراردادن دستگاه پوز در تاکسیرانی خطی چالش‌های بسیاری دارد.
قنادان با تأکید براینکه مناسب‌ترین روش پرداختی که در تاکسی‌های خطی دنبال می‌شود پرداخت از طریق موبایل است، عنوان کرد: عمده‌ترین مناطقی که تحت پوشش قرار گرفته‌اند مناطق ۱،۲،۴،۵،۶ هستند و بیشترین سطح پوشش در منطقه ۲ است که نود درصد تاکسی‌ها مجهز به پرداخت موبایلی هستند. مناطق ۳،۷،۸،۱۲،۱۴،۱۵ تحت پوشش متوسط هستند و حدود ۵۰تا ۶۰ درصد پوشش دارند و سایر مناطق در دست توسعه است و در محدوده ۲۰ تا ۳۰ درصد تحت پوشش قرار گرفته‌اند؛ و در مجموع بیش از شصت درصد تاکسی‌های خطی در تهران به یکی از روش‌های پرداخت موبایلی مجهز شده‌اند.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش سطح پوشش است، گفت: اگر یک شیوه پرداختی سطح پوشش نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که مردم از آن استفاده کنند. باید مردم را تشویق به استفاده از این روش‌های پرداختی کرد.
قنادان اظهر داشت: در سه ماهه گذشته به یک چالش جدید برخورد کرده بودیم و آن هم تنوع برچسب‌ها و تبلیغ هرشرکتی بود که هر مسافر باید کیف پول یکی از این اپلیکیشن‌ها را شارژ کند و ممکن است تاکسی دیگر از این اپلیکیشن پشتیبانی نکند.
اتصال کیف پول‌های شرکت‌های مختلف اعم از ریال و و فون پی به یکدیگر یکی از اقدامات مهم بود و این مشکل اساسی شهروندان رفع شد و همچنین پروژه بعدی یکسان سازی برچسب‌های قرار گرفته در تاکسی‌هاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری دومین جشنواره هفته نگارگری تبریز
برپایی نمایشگاه گل و گیاه با حضور تولیدکننده‌هایی از نقاط مختلف کشور در مهاباد
قدرشناسی از یک افتخار
استقرار ۳۸ گروه راهداری در جاده‌های لرستان
پیش بینی بارش پراکنده باران در سمنان
دستگیری کلاهبردار ۷۰ میلیاردی ارز دیجیتال در تنکابن
سومین نمایشگاه اسوه در نور گشایش یافت
۵۵ فوتی ناشی حوادث کار در مازندران
آغاز رزمایش تامین و توزیع ۱۷ هزار و پانصد بسته لوازم التحریر کمیته امداد امام (ره) مازندران
حمایت از اشتغال و تولید راهبرد دولت چهاردهم در مازندران
برگزاری کلاس های دانش افزایی صنعت فوتبال درقائم شهر
تبدیل پسماند‌های خشک به گل و سرسبزی در مرکز «گلماند»
جسارت علمی از شاخصه‌های برجسته علامه جعفری بود
اجرای طرح محله محور
اهل کتاب و قلم جایگاهی والا در جامعه دارند
سد خرسان و ماندگان مجوز زیست محیطی ندارند؛منافع مردم خط قرمزم است
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۶ آبان ۱۴۰۴
بسته خبر‌های کوتاه ۲۵ آبان در یک نگاه
اختتامیه جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد در دوگنبدان
ادامه مایه کوبی دام‌های سبک و سنگین در مهاباد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
شیراز لرزید
هوای اصفهان سالم شد
ختم ۴۲ درصد پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف به سازش
رکورد ۱۹۰ روزه در ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی
توصیه‌های هواشناسی کشاورزی استان همدان
اطلاعیه دانشگاه تهران درباره حواشی رویدادی در دانشکدگان هنر‌های زیبا
تکذیب استعفای اعضای دولت
بازی‌های همبستگی اسلامی، فربد تالشی هم به نیمه نهایی ساندا رسید
قاچاقچیان تامین کننده گازوئیل صنعت
بارش باران در مناطق مختلف خوزستان
استخدام در صداوسیما - استان مرکزی
محمدی: به نشان المپیک فکر می‌کنم
هادی ساعی: با شهامت به این جوانان میدان دادیم
سانیا کریمی: خوشحالم توانستم دل مردم کشورم را شاد کنم
اتصال ۸ روستای بزینه‌رود با جاده ۱۳ کیلومتری در استان زنجان
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۴ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان  (۱ نظر)
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
افتتاح طرح‌های نوین گردشگری در هفته کیش  (۱ نظر)
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران  (۱ نظر)
صیانت از مرز‌ها با استقرار دستگاه‌های اپتیکی و الکترونیکی  (۱ نظر)
پرداخت وام برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در یزد  (۱ نظر)