به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنایع شیرینی و شکلات میگوید: حدود صد درصد سرمایه گذاری در این صنعت متعلق به بخش خصوصی است و اغلب خطوط تولیدی صنعت شیرینی و شکلات قابل رقابت با محصولات تولیدی دنیاست.
فریدون درودی معتقد است حدود ۸ تا ۱۰ درصد نیاز مصرف بازار داخل از تولیدات خارجی و آن هم به صورت قاچاق وارد کشور میشود.
گردش مالی صنعت شیرینی و شکلات سالانه ۲ میلیارد دلار است که شامل ماشین آلات، مواد اولیه و فروش محصولات میشود.
حال تولیدکنندگان این صنعت در شرایط سخت اقتصادی کنونی خوب است، چون توانستند وابستگی به حداقل برسانند.
یک تولیدکننده شیرینی و شکلات میگوید مزیت این صنعت تهیه مواد اولیه آن در داخل کشور است.
حسین دوستی معتقد است با این مزیت هر سرمایه گذاری میتواند جای کار در این صنعت داشته باشد.
با حمایت از تولیدکنندگان و تولیدات داخلی و ممنوعیت واردات تولیدکنندگان داخلی توانستند نیاز بازار داخلی را برآورده کنند و با استقبال خریداران داخلی نیز مواجه شدند گرچه در رقابت با هم ردیفان خود در سایر کشورها با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند.
برخی تولیدکنندگان شیرینی و شکلات از میزان مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده، مشکلات حمل و نقل و قیمت سوخت گله میکنند و میگویند این مشکلات دست و پا گیر است و قیمت تمام شده محصول ما را بالا میبرد.
آنها معتقدند اگر از حمایت دولت در زمینه تولید برخوردار باشیم در آینده میتوانیم هم اشتغالزایی کنیم و هم صادرات بیشتری داشته باشیم.
مدیر عامل یک شرکت شیرینی و شکلات با قدمتی ۶۰ ساله میگوید: تنوع و حجم قوانین بزرگترین لطمه را به تولید و اقتصاد کشور وارد کرده است.
علیرضا عباسیان فر معتقد است: واحد تولیدی او با ۶ هزار نفر کارگر در چند سال اخیر ۱۲۰ میلیون یورو سرمایه گذاری جدید داشته است.
وی گفته است: سالانه درصدی از محصولات تولیدی این شرکت صادر میشود و در سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان صادرات داشته است.
کارخانجات بزرگ اغلب زنجیره تولید، توزیع و پخش دارند که به هزینههای قیمت تمام شده آنها اضافه میشود، اما برای رقابت با رقبا باید از سود خود کم کنند.
مدیر عامل یک شرکت پخش و توزیع شیرینی و شکلات میگوید: تأمین قطعات کامیونها و هزینه حمل و نقل و سوخت مواردی است که به طور مستقیم در هزینههای توزیع تأثیر دارد.
حسین یوسف خضرایی معتقد است: رسالت شرکتهای توزیع این است که کالاها را به صورت یکسان در سراسر کشور عرضه کنند. بنابر این شرکتهای توزیع و پخش محصولات از این بابت زیانهای زیادی متحمل میشوند.
با توجه به تحریم و رکود اقتصادی در کشور حال و روز صنعت شیرینی و شکلات خوب است.
مدیر عامل یک شرکت تولیدی شیرینی و شکلات میگوید: امسال نه تنها تعدیل نیرو نداشتیم بلکه حدود ۱۰۰ نفر نیز در شهر تهران در یکی از کارخانهها جذب کردیم، چون تولید و فروش محصولات شرکت ما امسال بیشتر شده است.
وحید هوشنگ نژاد معتقد است: حمایت از تولید داخلی جواب میدهد و موجب اشتغالزایی بیشتر میشود و برندهای ایرانی نیز در بازار خارجی حضوری فعالتر خواهند داشت.
صنعت شیرینی و شکلات دومین صنعت از نظر اشتغالزایی است و پارسال حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید داشته است.
دبیر کل انجمن صنایع غذایی ایران میگوید: صنعت شیرینی و شکلات پارسال ۸۰۰ میلیون دلار صادرات داشته و اگر قوانین ارزی کشور اجازه دهد این رقم در پایان امسال افزایش خواهد یافت.
کاوه زرگران معتقد است: این صنعت با ۳۵۰ واحد تولیدی فعال جزو صنایع پویایی است که بخش خصوصی آن را اداره میکند.
با جمع شرایط گفته شده رشد و توسعه صنعت شیرینی و شکلات بستگی زیادی به ثبات قوانین برای رفع موانع و مشکلات تولید و صادرات دارد تا هم نیاز داخل به طور کامل و براساس ذائقه و سلیقه مشتری تأمین شود و هم با صادرات منبعی برای درآمد زایی باشد.
ایران رتبه سی ام دنیا را در صادرات شیرینی و شکلات به خود اختصاص داده است در حالی که با کمی توجه به این صنعت و ظرفیتهای موجود در کشور میتوانیم رتبه بهتری داشته باشیم.