پخش زنده
امروز: -
شهردار تهران گفت: با بهره برداری از خط ۱۰ مترو ترافیک بزرگراههای همت و زین الدین کاهش مییابد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای پیروز حناچی شهردار تهران در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط ۱۰ مترو گفت: خوشحالم که در منطقه ۲۲ به یکی از وعدههای که داده بودیم عمل و یکی از خلاءها و مشکلات این منطقه را حل میکنیم.
وی افزود: این منطقه در سالهای اخیر توسعه زیادی حتی بیشتر از طرح مصوب داشته، اما و متناسب با آن فکری برای حمل و نقل عمومی و دسترسی جمعیت به سایر نقاط شهر نشده است و شریانهای موجود مثل بزرگراههای همت و حکیم در ساعات شلوغی قفل میشوند. حناچی گفت: امیدوارم با احداث این خط ترافیک شمال تهران به موازات بزرگراه همت و شهید زین الدین تعدیل شود و بسیاری از تراکمهای جمعیتی در نقاط دیگری مترو مثل ایستگاه صادقیه هم تعدیل میشود.
وی افزود: در این دوره به طور متوسط ۱۰ کیلومتر در سال به مترو اضافه کردیم و علاوه بر زحماتی که در دورههای قبل بود تلاش کردیم این حرکت عقب نیفتد هر چند که شرایط اقتصادی ما به شدت حاد بود و مشکلات ناشی از تحریم ظالمانه آمریکا و کرونا پیش آمده بود؛ اما همواره دو موضوع اصلی یعنی ترافیک و آلودگی در دستور کار شهرداری بوده است.
حناچی افزود: حمل و نقل عمومی تهران موضوعی حاکمیتی است، اما به اندازه اهمیت آن مورد پشتیبانی دولت قرار نگرفته است.
آقای حناچی با اشاره به نقش توسعه حمل و نقل در جهان گفت: در دنیا حمل و نقل ریلی دو نقش را بر عهده دارد یا اتصالها در مناطق توسعه یافته را بهبود میبخشد یا مکانهایی را واجد سرمایه گذاری میکند و ما در ادامه خط سه در جنوب شهر این هدف را دنبال میکردیم.
شهردار تهران با تاکید بر اتصال شهرهای اقماری تهران به مترو گفت: به هشتگرد وصل شدیم، پرند را در دستور کار داریم و ایستگاه فرودگاه امام به زودی به پرند متصل خواهد شد و این اتفاق بهره وری مترو را بالاتر میبرد.
وی ادامه داد: ۳۰ ایستگاه مترو تا انتهای دوره به بهره برداری میرسد و هر ایستگاه بیش از ۳۰ هزار مسافر را به شبکه حمل و نقل ریلی اضافه میکند. البته در توسعه مترو نقطه بحرانی تامین واگن است و الان به اندازه زیرساخت هایمان واگن نداریم و این مشکل باید به شکل سریع حل شود.
حناچی گفت:قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن با چین منعقد شده است و در تلاش هستیم تولید ۴۰۰ واگن را با حداکثر توان ساخت داخل به سرانجام برسانیم.
وی با بیان اینکه کلانشهرها راهی بجز توسعه حمل و نقل عمومی برای کاهش آلایندهها ندارند، افزود: این مشکل برای همه کلانشهرهاست، اما برخی از آنها با مدیریت مستمر این مسئله را حل کرده اند و برخی هم با برنامه ریزی حل میکنند. آینده حمل و نقل عمومی تهران به سمت حمل و نقل پاک و برقی پیش خواهد رفت و این هدف شهرداری تهران است.
شهردار تهران درباره واردات اتوبوسهای برقی تصریح کرد: در تلاش هستیم اولین مجموعه اتوبوسهای برقی را وارد کنیم و یکی از خطوط اصلی بی آر تی با اتوبوسهای برقی مجهز خواهد شد و با هماهنگی معاونت علمی و فناوری امیدواریم مشکل خودروهای برقی را حل کنیم.
وی ادامه داد: ۱۰ درصد آلودگی تهران به موتورها بر میگردد و برقی شدن آنها تحولی در هوای تهران ایجاد خواهد کرد.
حناچی گفت: در این دوره تصویب طرح جامع ریلی تهران را در دستور کار داشتیم و این امر از این جهت اهمیت دارد که امکان حرکتهای سلیقهای در آینده را به حداقل میرساند و یک مرجع تصویبی عالی در هماهنگی با بقیه برنامهها خواهد بود.
وی گفت: اطراف ایستگاههای تازه افتتاح شده نسبت به قبل از افتتاح ایستگاه متفاوت است و باید روی این موضوع سرمایه گذاری کنیم.
حناچی در پایان با اشاره به ویدیو کمپینگ دیشب در برج آزادی برای حادثه تروریستی کابل این حادثه را به ملت افغان تسلیت گفت.
رویکرد ما باید توسعه حمل و نقل پاک باشد
شهردار تهران گفت: در دوره اخیر مدیریت شهری ۳۰ ایستگاه مترو به بهره برداری رسیده است و هفته آینده هم ایستگاه مترو مرزداران و اقدسیه آماده مسافرگیری خواهد شد.
آقای حناچی در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط ۱۰ مترو در جمع خبرنگاران گفت: امروز به طور رسمی عملیات حفاری مترو در طولانیترین خط متروی پایتخت در منطقه ۲۲ تهران آغاز شد.
حناچی با بیان اینکه این خط از مناطق ۲۲، ۵، ۴، ۳و ۲ تهران عبور میکند، ادامه داد: منطقه ۲۲ یکی از مناطقی بود که خلأ حمل و نقل عمومی به شدت در آن احساس میشد و میشود که با بارگذاریهای آتی و جدید در منطقه، مسئله حادتر هم خواهد شد؛ بنابراین هیچ راهی بجز توسعه حمل و نقل ریلی برای پر کردن این خلأ وجود ندارد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا اتصال خطوط مترو به عمر این دوره مدیریت در شهرداری میرسد، گفت: اتصال خطوط دیگر در امتداد این طرح یکی از موضوعهایی است که در اجرای این پروژه اهمیت زیادی دارد.
شهردار تهران ادامه داد: در مورد هشتگرد این اتصال اتفاق افتاده است و برای پرند هم در تلاش هستیم تا خاتمه دوره انجام شود ضمن اینکه از طرف اسلامشهر هم به سمت خط ۳ مترو هم در حال ساخت است که تا آخر دوره مدیریت شهری پنجم این اتصال برقرار خواهد شد.
آقای حناچی تصریح کرد: اقداماتی که در حوزه مترو انجام شده از اقداماتی است که با سرعت بالا به اجرا درآمده است و ما به طور متوسط سالانه ۱۰ کیلومتر به متروی تهران اضافه کردیم که بخشی از این اقدامات در حوزه احداث تونل، قبلا اتفاق افتاده بود.
وی ادامه داد: در این دوره ۳۰ ایستگاه مترو به بهره برداری رسیده است یا خواهد رسید و هفته آینده ایستگاه مترو مرزداران و اقدسیه و بعد از آن هم ایستگاهی در خط ۶ بهره برداری شد.
آقای حناچی با اشاره به اینکه آینده حمل و نقل تهران توجه به حمل و نقل پاک است، افزود: وقتی میبینیم سوختهای فسیلی چه بر سر تهران آورده است، جهت گیری عمومی باید به این سمت باشد که از حمل و نقل پاک استفاده کنیم.
شهردار تهران گفت: البته قطعا مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. مثلا در حوزه خودروهای برقی اصلیترین مشکل وجود باتری و هزینههای مربوط به آن است.
وی ادامه داد: بر همین اساس روی ایدههایی کار شده است که استفاده از ایده معاوضه باتری را در دست کار داریم که بار مالی این موضوع را از روی استفاده کننده برداریم و این کار را اقتصادی کنیم.
حناچی خاطرنشان کرد: این کار با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است و امیدواریم در اواخر خرداد ماه بتوانیم اولین رونمایی از این پروژه را انجام دهیم.