• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۶۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
اقتصادی

چه دستگاهی مسئول عرضه خودرو‌های بی کیفیت است

موضوع کیفیت پایین خودرو‌های داخلی مدتی است داغ شده و گلایه‌های مردم، پلیس راهور و نمایندگان مجلس را به دنبال داشته تا جایی که مقام معظم رهبری هم بر لزوم ارتقای کیفیت خودرو‌ها تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی با رهبر معظم انقلاب، ایشان بر لزوم ارتقای کیفیت خودرو‌های داخلی تاکید کردند و فرمودند: "حمایت‌های زیادی در طول این سال‌ها از صنعت خودروی کشور شده، کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می‌گویند، حق با مردم است، یعنی اعتراض مردم به جاست، این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند. ".

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

اما مسئول کیفیت خودرو کیست و یا کجاست؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید ما مسئول کیفیت نیستیم.

آقای مهدی صادقی نیارکی معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می‌گوید: در حال حاضر مسئولیت کیفیت خودرو‌های تولید شده با سازمان ملی استاندارد است و ارزیابی‌های کیفی که به آن‌ها ستاره تعلق می‌گیرد توسط سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود.

سازمان ملی استاندارد هم خود خودروسازان را مسئول کیفیت می‌داند.

آقای مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد می‌گوید: نظارت بر کیفیت محصول بعهده سازنده است و خودروساز باید در لبه تولید بر کیفیت محصول خود نظارت کند.

به سراغ خودروسازان رفتیم آن‌ها مدعی هستند تاکنون همه تولیدات با نظر و نظارت سازمان ملی استاندارد عرضه شده است.

آقای محمدحسن جبلی جوان معاون کیفیت خودروسازی سایپا با اشاره به نظارت‌های سازمان ملی استاندارد نیز اینگونه می‌گوید: ناظران سازمان ملی استاندارد در کارخانه حضور دارند و آزمون‌های مربوط به استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرو با حضور نمایندگان این سازمان در سال دو بار انجام می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است: کیفیت پایین خودرو‌ها به دلیل استفاده از قطعات غیر استاندارد در خط تولید است.

آقای سید رضا فاطمی امین می‌گوید: حدود ۷۰ درصد کیفیت خودرو مربوط به کیفیت قطعه می‌شود، اینکه کیفیت قطعه پایین باشد به روابط بین خودروسازان و قطعه سازان برمی گردد چرا که این روابط به خوبی تنظیم نشده است و خودروساز که در موضوع نقدینگی دچار مشکل است و در واردات هم مشکل دارد قطعه نامطلوب را تا حدی می‌پذیرد و از آن در خودروسازی استفاده می‌کند.

سازمان ملی استاندارد کار بازرسی قطعات خودرو روی خط تولید را به شرکت‌های خصوصی واگذار کرده است که حق و حقوق این شرکت‌های خصوصی را خود خودروسازان پرداخت می‌کنند.

محمد باقری بناب عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص کیفیت خودرو می‌گوید: شرکت استاندارد ایران، کیفیت خودرو را با ستاره تعیین می‌کند که همین ارتباط میان خودروسازان و شرکت استاندارد باعث بروز نوعی فساد شده است. خودروسازان با شرکت استاندارد قرارداد می‌بندند تا استانداردسازی شود که حتما در این بین فساد‌هایی به وجود می‌آید. بر همین اساس باید پیگیری‌ها صورت گیرد تا این شرکت با استاندارد یا وزارت صمت ارتباط داشته باشند.

علاوه بر بازرسی‌های سازمان ملی استاندارد، براساس قانون ارتقای کیفیت خودرو مصوب سال ۱۳۸۹، وزارت صنعت مسئول هر نوع محصول بی کیفیت است، تا زمانی که صنعت خودروسازی به بخش خصوصی واگذار و بازار انحصاری خودرو به رقابت تبدیل نشود نمی‌توان انتظار ارتقا کیفیت داشت.

گزارش از: امیر نوایی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پاییز حبله رود و رونق گردشگری در فیروزکوه
گرامیداشت یاد شهیدان ابراهیم هادی و مهدی زین الدین
دانش آموزان باید روایتگر توانمندی‌ کشورمان در دفاع مقدس ۱۲ روزه باشند
خاموشی ۲۰ فلر نفتی در خوزستان
عزاداری مردم کیش در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
حال و هوای شب شهادت حضرت زهرا(س) در حرم بانوی کریمه
شرایط اقتصادی برای دولت و مردم قابل قبول نیست
پیام تسلیت رئیس جمهور در پی شهادت دکتر مرتضی رضیعی
مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در قرارگاه منطقه‌ای کربلا
آیین وداع با پیکر مطهر شهدای گمنام
دیدار بسیجیان پلدختر با نماینده ولی فقیه در لرستان
همایش فاطمی هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزی زنجان
تکمیل و پایش اطلاعات انبارها و مراکز نگهداری کالا در شهریار
واگذاری زمین به ۱۲۲ هزار خانواده مشمول قانون جوانی جمعیت
تشکیل کمیسیون هنر و رسانه بنیاد شهید
تاکید نمایندگان مجلس بر افتتاح بیمارستان شهدای اسلامشهر تا دهه فجر
لاریجانی: برای دنیا راهی جز مقابله با رژیم صهیونی نمانده است
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۳ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
مدارس ابتدایی استان تهران ۴ و ۵ آذر مجازی شد
پیچیدن عطر شهید گمنام در زنجان
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
ایست به اتلاف انرژی
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
وجود ۱۲۰ اندیشکده برای براندازی نظام و رخنه در بنیان خانواده 
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)