• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۱۴۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹

۵ گناهی که از منظر امام علی (ع) توبه نکردن از آن‌ها موجب رد شدن سایر اعمال است

امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه، پنج گناه کبیره و خطرناک را بر می‌شمارد که هر کس بدون توبه از این گناهان از دنیا برود هیچ عملى از او مقبول نیست.

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، امام علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۵۳ «نهج البلاغه» انگشت روى پنج گناه کبیره و خطرناک مى گذارد و تصریح مى کند: هر کس بدون توبه از این گناهان از دنیا برود هیچ عملى از او مقبول نیست.۵ گناهی که از منظر امام علی (ع) توبه نکردن از آن‌ها موجب رد شدن سایر اعمال است

ایشان مى فرماید: «از امور قطعى و مسلّم الهى در کتاب حکیم و استوار او [«قرآن مجید»]که خداوند به آن پاداش و کیفر مى دهد، و براى آن خرسند مى شود یا خشم مى گیرد، این است که هرگاه انسان با یکى از این خصلت‌ها بدون توبه از دنیا برود و پروردگار خود را با آن وضعیت ملاقات کند، اعمالش سودى براى او نخواهد داشت؛ هر چند خود را [براى انجام دادن کارهاى خیر]به زحمت افکند و عملش را خالص گرداند».«إِنَّ مِنْ عَزَائِمِ اللهِ فِی الذِّکْرِ الْحَکِیمِ، الَّتِی عَلَیْهَا یُثِیبُ وَ یُعَاقِبُ، وَ لَهَا یَرْضَى وَ یَسْخَطُ، إِنَّهُ لَا یَنْفَعُ عَبْداً وَ إِنْ أَجْهَدَ نَفْسَهُ، وَ أَخْلَصَ فِعْلَهُ (۱) أَنْ یَخْرُجَ مِنَ الدُّنْیَا، لَاقِیاً رَبَّهُ بِخَصْلَةٍ مِنْ هذِهِ الْخِصَالِ لَمْ یَتُبْ مِنْهَا».

این گناهان کبیره عبارتند از: شرک، قتل نفس، تهمت، بدعت و نفاق.

 ایشان مى فرماید: (از امور قطعى و مسلّم الهى در کتاب حکیم و استوار او [«قرآن مجید»]که خداوند به آن پاداش و کیفر مى دهد، و براى آن خرسند مى شود یا خشم مى گیرد، این است که هرگاه انسان با یکى از این خصلت‌ها بدون توبه از دنیا برود و پروردگار خود را با آن ملاقات کند، اعمالش سودى براى او نخواهد داشت؛ هر چند خود را [براى انجام دادن کارهاى خیر]به زحمت افکند و عملش را خالص گرداند)؛ سپس امام (علیه السلام) به شرح این خصلت‌ها که عبارتند از: شرک، قتل نفس، تهمت، بدعت و نفاق پرداخته و هر یک از این امور پنج گانه را در عبارت کوتاهى بیان مى کند و مى فرماید: (کسی که همتایى براى خدا در عبادتى که بر او واجب کرده قرار دهد یا خشم خود را با کشتن بی گناهى فرو نشاند یا کسى را به سبب عملى که دیگرى انجام داده نکوهش کند [و او را متّهم سازد]یا براى به دست آوردن حاجتى که به مردم دارد بدعتى در دین خدا بگذارد یا مردم را با دو چهره ملاقات کند و در میان آنان با دو زبان سخن بگوید [و نفاق و دورویى پیشه کند]، در آن چه گفتم بیندیش؛ [و بقیه را بر آن قیاس کن]؛ چرا که هر چیز را با مثل و مانندش مى توان شناخت)؛ «أَنْ یُشْرِکَ بِاللهِ فِیمَا افْتَرَضَ عَلَیْهِ مِنْ عِبَادَتِهِ، أَوْ یَشْفِیَ غَیْظَهُ بِهَلَاکِ نَفْسٍ، أَوْ یَعُرَّ (۲) بِأَمْرٍ فَعَلَهُ غَیْرُهُ، أَوْ یَسْتَنْجِحَ حَاجَةً إِلَى النَّاسِ بِإِظْهَارِ بِدْعَةٍ فِی دِینِهِ، أَوْ یَلْقَى النَّاسَ بِوَجْهَیْنِ، أَوْ یَمْشِیَ فِیهِمْ بِلِسَانَیْنِ، اعْقِلْ ذلِکَ فَإِنَّ الْمِثْلَ دَلِیلٌ عَلَى شِبْهِهِ».

شرک در عبودیت خداوند

به این ترتیب؛ نخستین گناه بسیار خطرناک، «شرک در عبودیّت پروردگار» است؛ کارى که اگر انسان از آن توبه نکند هرگز مشمول عفو الهى نخواهد شد: «إِنَّ اللهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَنْ یَشَاءُ» (۳)؛ (خداوند هرگز شرک را نمى بخشد و کمتر از آن را براى هر کس بخواهد و شایسته بداند مى بخشد).

قتل نفس

دیگر این که انسان با ریختن خون دیگرى خشم خود را فرو نشاند همان گونه که «قرآن مجید» مى فرماید: «وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُّتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِیهَا» (۴)؛ (هر کس انسان با ایمانى را به قتل برساند کیفر او جهنّم است که جاودانه در آن خواهد ماند). بعضی از شارحان «نهج البلاغه» این جمله را شامل انتحار و خودکشی نیز دانسته اند؛ ولی ظاهرِ عبارت همان معنای اول است و به هر حال بعضی آیه فوق را دلیل بر این می‌دانند که قتلِ بی گناهان سبب می‌شود قاتل، بی ایمان از دنیا برود؛ چرا که خلود و جاودانگی مخصوص افراد بی ایمان است.

تهمت زدن به دیگران

در مورد سومین وصف که متهم ساختن افراد به اعمالی است که انجام نداده اند و در واقع، کشتن شخصیت و ریختن آبروی آنهاست، در روایات اسلامی می‌خوانیم که اهمیت آبروی انسان به اندازه اهمیّت خون اوست.

بدعت گذاری در دین خدا

درباره چهارمین وصف یعنی بدعت گذاری در دین خدا برای رسیدن به مال و مقام دنیا همین بس که از پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) می‌خوانیم: «اَهْلُ البِدَعِ شَرُّ الخَلْقِ وَ الخَلِیقَةِ، اَهلُ البِدَعِ کِلَابُ اَهْلِ النـَّارِ» (۵)؛ (بدعت گذاران، بدترین خلق خدا هستند، اهل بدعت، سگان دوزخیانند)؛ و در مورد وصف پنجم یعنی نفاق و دورویی و دوگویی همین بس که «قرآن مجید» درباره منافقان می‌فرماید: «وَ اِذَا لَقُوا الـَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَ اِذَا خَلَوا اِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُوا اِنَّا مَعَکُم اِنّمَا نَحْنُ مُسْتَهزِءُونَ» (۶)؛ (و هنگامی که افراد با ایمان را ملاقات می‌کنند می‌گویند: ما ایمان آورده ایم [ ولی]هنگامی که با شیطان‌های خود خلوت می‌کنند می‌گویند: ما با شماییم ما فقط [آن‌ها را]مسخره می‌کنیم)؛ و در آیات بعد از آن تصریح شده است که اعمال آن‌ها سودی به حالشان ندارد و مشمول هدایت‌های الهی واقع نمی‌شوند. به راستی اگر جامعه بشری از آلودگی به این صفات پنج گانه پاک شود، چه آرامش و امنیتی بر آن حاکم خواهد شد! جان و مال و آبروی مردم محفوظ می‌ماند؛ مردم با صفا و صمیمیت با هم گفتگو می‌کنند، شرک و بدعت رخت بر می‌بندد و از نظر جنبه‌های معنوی نیز رشد و نمو کافی پیدا می‌کنند. (۷)

پی نوشت:
(۱). تعبیر به اخلاص در عمل ـ با این که کسى که داراى این صفات پنج گانه است نمى تواند عمل خالص داشته باشد ـ ظاهراً اشاره به اخلاص هاى مقطعى و موردى است که در یک لحظه همه زشتى‌ها را فراموش مى کند و مثلا صدقه اى در راه خدا مى دهد و به درمانده اى کمک مى کند، ولى این خلوص نیّت دیرى نمى پاید که جاى خود را به شرک و نفاق و بدعت مى سپارد.
(۲). «یعرّ» از ماده «عَرّ» (بر وزن شر) یا «عُرّ» (بر وزن حر) در اصل به معناى بیمارى جرب که یک نوع عارضه شدید پوستى است می‌باشد؛ سپس به هر گونه ضرر و عیبى که به انسان مى رسد، اطلاق شده است و در جمله بالا به معناى عیب جویى و تهمت است.
(۳). سوره نساء، آیه ۴۸.
(۴). همان سوره، آیه ۹۳.
(۵). کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، متقی هندی، علاء الدین علی بن حسام الدین، محقق: بکری حیانی، صفوة السقا، مؤسسة الرسالة، بیروت، ۱۴۰۱ قمری / ۱۹۸۱ میلادی، چاپ: پنجم، ج ۱، ص ۳۹۱، ح ۱۰۹۵.
(۶). سوره بقره، آیه ۱۴.
(۷). گردآوری از: پیام امام امیرالمؤمنین (علیه السلام) ‏، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: جمعى از فضلاء، دار الکتب الاسلامیه‏، تهران‏، ۱۳۸۶ شمسی‏، چاپ: اول‏، ج ۶، ص ۷۸.

منبع: آیین رحمت؛ دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آغاز هفته بسیج از فردا
سفر وزیر میراث فرهنگی به زنجان با هدف پیگیری طرح‌ها
اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه به مناسبت هفته بسیج در خواف
کنگره ۱۲ هزار شهید استان باید بازتاب دهنده عمق مجاهدت‌ها باشد
کتاب با تعمیق آگاهی افزایش وحدت و امنیت پایدار اجتماعی را به ارمغان می آورد
آغاز سفر دو روزه وزیر میراث فرهنگی به استان زنجان
ابلاغ اصلاحیه آیین‌نامه ماده ۷ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها
برگزاری اجلاسیه شهدای شهرستان شهرکرد ۲۵ دی‌
برگزاری دومین کنگره ملی بزرگداشت ۱۲ هزارشهید آذربایجان غربی؛ ۴بهمن درارومیه
تولید سالانه بیش از ۵۳ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در خراسان رضوی 
پیگیری قضایی صدور اسناد مالکیت منازل لالی
بهره مندی از بانک‌های اطلاعاتی برای شناسایی محکومان غایب و فراری
امانت‌داری راننده میاندوآبی؛ سکه‌های طلای مسافر سالم برگشت داده شد
هفته حمایت از بیماران کلیوی در خوی
وداع با پیکر ۱۰۰ شهید گمنام در پایتخت
همایش پیشگامان رهایی در گرگان
امضا تفاهم نامه بین سپاه شهدای آذربایجان‌غربی و سازمان جهاد کشاورزی با موضوع اجرای طرح آبیاری نوین
نصب بیش از ۳۶۰ سامانه هوشمند در جاده های خوزستان
ناتوانی دولت انگلیس در کاهش صف بیماران منتظر درمان
برپایی نمایشگاه بین‌المللی خودرو کلاسیک در همدان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
فوت فرزاد خوش برش در بیمارستان 
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
چه کسی باعث ناترازی بانک آینده شد؟
پیگیری دغدغه رئیس جمهور در سیستم آموزش عالی کشور
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
تداوم تخلفات در نبود نظارت
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
گام جدید واشنگتن علیه کاراکاس
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
خطیب‌زاده: آمریکا برای مذاکره واقعی و نتیجه‌محور آماده نیست
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۲ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)