• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۹۵۶۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۳

بهشت را به عقل و عمل می‌دهند نه عشق و قلب

بهشت پاداشی است که خداوند در ازای بندگی عطا می‌کند.

بهشت را به عقل و عمل می‌دهند نه عشق و قلببه گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، امیرمؤمنان (علیه‌السلام) فرمود: همانند کسی مباش که بی آن که کاری کرده باشد به آخرت امید می‌بندد." از کلام حضرت معلوم می‌شود که برای تحصیل و بدست آوردن آخرت که مراد همان نعمت‌های بهشت ای است باید کار و تلاش کرد و با انجام اعمال صالح بهشت را بدست آورد.

بهشت را به بهای‌عقل می‌دهند یا عشق؟
دوستان ما می‌گویند بهای بهشت عشق است، قرآن می‌گوید بهای بهشت عقل است. در قرآن یک بار هم نگفته عشق.
 
 کلام امیرمومنان درباره بهای بهشت
این سخن ریشه در روایات دارد و در جای خود سخن خوبی است و از جمله کلامی از امیرمومنان (علیه‌السّلام) رسیده که فرمود: همانند کسی مباش که بی آن که کاری کرده باشد به آخرت امید می‌بندد. 
از کلام حضرت معلوم می‌شود که برای تحصیل و بدست آوردن آخرت که مراد همان نعمت‌های بهشتی است باید کار و تلاش کرد و با انجام اعمال صالح بهشت را بدست آورد.
پس مراد از آن جمله این است که انسان نباید تنها به صِرف ادعای مسلمانی و ایمان توقع داشته باشد که بهشت نصیب او بشود بلکه برای رفتن به بهشت و به دست آوردن نعمت‌های گوناگون آن باید بهایش را پرداخت کند.
 
 چند دستور دینی درباره بهای بهشت
در این جا به عنوان نمونه به چند دستور دینی درباره بهای بهشت اشاره می‌شود:
 
روایتی از امام صادق
 از امام صادق (علیه‌السّلام) رسیده که فرمود: (قول لا اله الّا الله ثمن الجنة) 
یعنی گفتن کلمه توحید (جمله یاد شده) بهای بهشت است. مراد آن است که کسی می‌خواهد بهشت نصیبش شود باید بهای آن را بپردازد و اولین بهای بهشت پذیرش توحید است.
 
بهای بهشت از نظر قرآن
در قرآن کریم آیات فراوانی درباره این مسئله وجود دارد که بهشت در برابر عمل صالح که در واقع بهای بهشت است داده می‌شود از جمله فرمود: یعنی در حقیقت خدا از مومنان جان و مال شان را به بهای این که بهشت برای آنان باشد، خریده است.
از این آیه نیز بدست می‌آید که بهشت بدون بها به کسی داده نمی‌شودو هیچ کس نباید تصور کند که به صرف بهانه سازی و ادعای ایمان بهشت نصیب او بشود.
نکته‌ای که باید اشاره شود آن است که مراد از این گونه آیات آن نیست که خداوند همانند فروشنده‌های دیگر و انسان‌ها اهل کسب و تجارت باشد، مثلاً بهشت را بفروشد و بهای آن را از کسی بگیرد و بدون بها به کسی بهشت ندهد و مانند آن، بلکه مراد آن است که بهشت رفتن شرایط و برنامه‌ها و راه‌های خاصی دارد که تنها با فراهم شدن آن‌ها انسان می‌تواند به بهشت برود و در واقع بهشت نتیجه، ثمر و پی آمد عمل صالح انسان است که آن هم برای خود اوست و گرنه خداوند به عمل صالح کسی نیاز ندارد و در واقع انسان تاجر است و باید با فراهم کردن شرایط، نعمت‌های ابدی را از طریق ایمان و عمل صالح بدست آورد.
بهشت را به عقل و عمل می‌دهند نه عشق و قلب
مفهوم بهای بهشت
نکته دیگر آن است اگر بهشت را باید با بها و قیمت بدست آورد، این سؤال مطرح خواهد شد که بهای بهشت چیست تا انسان با پرداخت آن بهشت را بدست آورد؟ در پاسخ بدین سؤال باید گفت: برای این مسئله در آیات قرآن بر امور فراوانی تکیه شده و به عنوان بهای بهشت معرفی شده‌اند که در این جا به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌شود:
 
الف. نخستین چیزی که سرمایه اصلی و خمیر مایه سعادت و کلید در‌های بهشت شمرده شده ایمان و عمل صالح است قرآن کریم دراین باره می‌گوید: 
کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند یاران بهشتند و جاودان در آن خواهند بود.
این تعبیر یا شبیه آن در آیات بسیاری وارد شده است که تکرار آن بیانگر اهمیت موضوع آن است. 
بدیهی است که رابطه ایمان و عمل صالح رابطه درخت و میوه آن است؛ یک درخت سالم، خالی از میوه نخواهد بود هم چنین ایمان از عمل صالح جدا نخواهد شد.
 
ب. بهای دیگر بهشت، تقوی و پرهیزگاری است که در آیات متعدد قرآن مجید روی آن تکیه شده است از جمله در سورة مریم فرمود: این همان بهشتی است که ما به ارث به بندگان پرهیزگار خود می‌بخشیم.
 
ج. بهای دیگر بهشت ترک هواپرستی و دوری از گناه است در این باره نیز آیات فراوانی در قرآن آمده از جمله فرمود: 
آن کسی که از مقام پروردگارش بترسد و نفس را از هوا و هوس باز دارد بهشت جایگاه اوست و در همین رابطه باید گفت که ترک هوا و هوس زمینه خودسازی را فراهم می‌کند، لذا یکی از چیز‌هایی که به عنوان بهای بهشت مطرح است تزکیه نفس است، لذا در قرآن کریم فرمود: این درجات عالی همان باغ‌های جاویدان بهشتی است که از زیر درختانش نهر‌ها جاری است، جاویدان در آن می‌مانند و این است پاداش کسی که خود را پاک و پاکیزه کرده است.
آنچه یادآوری شد تنها بخشی از اعمالی است که از سوی قرآن کریم به عنوان، بهای بهشت معرفی شده است.
بهشت را به عقل و عمل می‌دهند نه عشق و قلب
 سخن علامه حسن زاده آملی
گرچه این سخن که در سوال مطرح شده در جای خود سخن درستی است و درباره مفهوم آن تحلیل یاد شده ارائه شد. اما علامه عارف حسن زاده آملی به عکس آن سخن در ضمن درس می‌فرمود: (بهشت را به بها نمی‌دهند بلکه به بهانه می‌دهند) این سخن نیز درست است، زیرا مراد ایشان این است که تمام اعمال و کار‌های نیکی که ما انجام می‌دهیم تازه بهانه برای بهشت رفتن است و بهانه می‌شود که انسان از خداوند توقع کند او را به بهشت ببرد و گرنه با این اعمال انسان نمی‌تواند بهای بهشتی را که جایگاه جاویدان انسان است و نعمت‌های فراوان ابدی در آن برای انسان فراهم شده تامین کند و یا بپردازد، تازه اعمالی را که ما انجام می‌دهیم، نمی‌تواند بهای نعمت‌های فراوان و متعددی را که انسان در طول عمر خود در دنیا استفاده می‌کند، تامین کند.
مثلا آن همه اعضا و جوارح، و دستگاه‌های مختلف که در بدن انسان تعبیه شده تا سلامتی او را تامین کند و انسان بدون توجه بدان نعمت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کند هر‌اندازه خوب عمل کند نمی‌تواند بهای این نعمت‌های دنیایی و بدنی را پرداخت کند تا چه رسد به بهای بهشت.
بهشت را به بهای عقل به انسان می‌دهند. 
بیشتر بخوانید :  چرا باید کسی را که به من بدی کرده ببخشم؟
در آیه ۱۷۹ سوره مبارکه اعراف می‌فرماید: ما این‌ها را برای جهنم ساخته ایم، چرا؟ زیرا بی عقلند. آدم بی‌عقل ساخته شده برای جهنم. دوستان ما می‌گویند بهای بهشت عشق است، قرآن می‌گوید عقل.
در قرآن یک بار هم نگفته عشق.
 
منبع : ویکی تست
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
­جام جهانی فوتسال بانوان ۲۰۲۵؛ پیروزی پرگل دختران ایران مقابل پاناما
سخنگوی سپاه: دقت موشک‌ها را افزایش داده‌ایم
خانوار‌ها هم به زنجیره تأمین مالی وصل می‌شوند
عملیات مروارید ضربه سخت نیروی دریایی ارتش به بعثی‌ها
بسیج میراث پاک‌ترین فرزندان انقلاب است
هم‌افزایی دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری استان همدان
پایان بررسی طرح ملی هوش مصنوعی در مجلس
آغاز رزمایش هماهنگی زمستانی راهداری با تمرکز بر گردنه‌های برف‌گیر
تاکید پزشکیان بر پیگیری طرح‌های مهار گاز‌های همراه
بررسی نحوه اجرای قانون کالابرگ الکترونیک با حضور وزیر تعاون
دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای فیشینگ در شهرستان انزلی
چین اولویت اصلی ایران برای همکاری در حوزه گردشگری
راه اندازی برنامه به زبان عبری در شبکه افق
موج همدلی مردم در آیین باشکوه بسیج در شهرستان‌های گلستان
روز‌های پایانی هفته و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی سیما
جشن رنگارنگ برگ ریزان پاییز در بوستان مردم همدان 
وزیر خارجه مصر: اسرائیل باید از جنوب لبنان خارج شود
تولد بیش از ۲۵۰ نوزاد با اجرای طرح نفس در سمنان
عملیات طرح آبرسانی به بانه در مراحل پایانی
گرگان بر بام همبستگی؛ هنگامه‌ای از وحدت در اجتماع بزرگ بسیجیان گلستان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
خلبانان نهاجا با پهپاد‌های پیشرفته رژیم صهیونی مقابله کردند
جزئیات تصمیم دولت درباره بنزین ۳ نرخی
دمای زیر صفر برای نیمی از شهرستان‌های یزد
نماینده مجلس: سهمیه بندی بنزین خودرو‌های صفر مبهم است
مدارس سمنان غیر حضوری شد
تغییر نرخ بنزین صرفاً مشمول کارت‌های جایگاه‌ها است
به‌زودی استاندار زن هم خواهیم داشت
اوکراین با توافق صلح آمریکا موافقت کرد
سفر وزیر امور خارجه در این هفته به فرانسه
جزئیات تصمیم دولت درباره بنزین ۳ نرخی
جای خالی قهرمانان وطن در برخی روزنامه‌ها
تعطیلی مدارس آذربایجان‌غربی در چهارشنبه ۵ آذرماه
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۹/۰۴
خوراک دام در گرو سودجویی یک شبکه محدود
هشدار درباره موج جدید آنفلوآنزا: شدت بالا، سرایت سریع و ضرورت پیشگیری
تعطیلی مدارس آذربایجان غربی فردا سه‌شنبه  (۱ نظر)
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش  (۱ نظر)
تشدید اجرای طرح زوج و فرد در اصفهان از فردا  (۱ نظر)
خسارت سالانه آلودگی هوا در کشور؛ نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار  (۱ نظر)
توضیح سفیر ایران درباره سفر لاریجانی به پاکستان  (۱ نظر)
دستگیری فرد هتاک به مقدسات در اراک  (۱ نظر)
مسدود شدن مسیر‌های منتهی به جنگل‌های تنکابن   (۱ نظر)
مهد کودک‌ و پیش دبستانی‌ها تعطیل؛ کلاس‌های مجازی هم میزبان مدارس  (۱ نظر)
اقامه نماز باران در کوهسار  (۱ نظر)
مهر و موم نانوایی کم فروش  (۱ نظر)
اختلال پیام رسان بله در حال بررسی است  (۱ نظر)
تشدید پایش مصارف غیرمجاز و توسعه کنترل‌های هوشمند برق در تهران  (۱ نظر)