• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۰۷۱۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
اقتصادی » صنعت

تامین اتوبوس برقی از تولیدکنندگان داخلی و واردات

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی قرارداد ۳ هزار دستگاه امضا شده و ناگزیر باید از اتوبوس‌های وارداتی هم استفاده کنیم.

آقای محسن هرمزی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما گفت: نیاز شهر تهران به اتوبوس برای حمل و نقل عمومی حدود ۷ هزار دستگاه است، اما  هم اکنون ۲ هزار و ۵۰ اتوبوس در تهران فعال است، یک فاصله معنادار بین نیاز ما با واقعیت وجود دارد و باید این فاصله برطرف شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

وی افزود: نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی در چهار سال گذشته به خوبی انجام نشد و تنها ۱۳۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اضافه شد.

هرمزی گفت:  الان ۸۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران فرسوده است و این هم شامل اتوبوس‌های شهرداری تهران است و هم اتوبوس‌های بخش خصوصی. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: برای بهسازی اتوبوس‌های فرسوده با ۱۶ شرکت قرارداد داریم و سهم اوراق مشارکت امسال را هم که ۵۰۰ میلیارد تومان بود به بهسازی اتوبوس‌ها اختصاص دادیم، اما مشکل را باید اساسی حل کرد.

هرمزی با بیان اینکه از ابتدای کار مدیریت جدید شهری تاکنون ۶۶۲ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده است، گفت: برای نوسازی ناوگان از زمستان گذشته تاکنون قرارداد خرید حدود ۳ هزار دستگاه برای تامین اتوبوس و ون از تولیدکنندگان داخلی منعقد شده است.

وی افزود: توان خودروسازان داخلی بالا نیست و از زمان سفارش‌گذاری تا تحویل، زمان زیادی صرف می‌شود، این درحالیست که ما با شرکت عقاب، اسنا، عماد خودرو، سبلان خودرو، شتاب در زیرمجموعه مپنا و با ایران خودرو دیزل قرارداد بسته‌ایم، هم در حوزه اتوبوس برقی و هم دیزلی‏,، اما ظرفیت تولید داخل همین است و با تولیدکنندگان خارجی فاصله بسیار زیادی دارند. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: مردم امروز در خیابان‌ها از نظر حمل و نقل شهری دچار مشکل هستند، زیرا سیستم حمل و نقل کارآمد نداریم، لذا در گام نخست باید عرضه سیستم حمل و نقل عمومی را واقعی و پس از آن ممنوعیت‌ها و موارد دیگر را لحاظ کنیم. 

هرمزی افزود: نیاز اول ناوگان حمل و نقل شهری، نوسازی و بهسازی است، برای رسیدن به ۷ هزار دستگاه، علاوه بر قرارداد با تولیدکنندگان داخلی با همراهی دولت و توجه ویژه‌ای که رئیس جمهور به موضوع اتوبوس‌های برقی دارند، واردات را در دستور کار قرار داده ایم. 

وی گفت: با کمک وزارت صمت، نیرو و شهرداری به سمت برقی کردن سیستم حمل و نقل شهری حرکت می‌کنیم ضمن اینکه، قرار شد ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی را از چین خریداری کنیم. 

هرمزی افزود: در این بخش اتوبوس برقی به اندازه اتوبوس دیزلی تولید نشده است و تولیدکنندگان توان قابل توجهی در آن ندارند به عنوان نمونه ما قرارداد‌هایی با تولیدکنندگان داخلی برای تولید اتوبوس برقی بسته‌ایم، اما به نتیجه نرسیده. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در چین ما از کارخانجات تولید اتوبوس برقی بازدید کردیم آن‌ها در یک شیفت کاری ۴۵۰ دستگاه اتوبوس برقی تولید می‌کنند، اما در قرارداد با یکی از شرکت‌های داخلی تولید اتوبوس به ما اعلام کرده در سال اول دو دستگاه اتوبوس به ما می‌تواند تحویل دهد؛ با یک شرکت دیگر هم که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۹ متری و ۱۲ متری قرارداد بستیم؛ برای اتوبوس‌های ۱۲ متری ضمانت نامه‌ای ارائه نکرد و برای اتوبوس‌های ۹ متری هم که ضمانت نامه ارائه کرده بود اکنون بعد از ۶ ماه با توجه به پرداخت ۲۳۰ میلیارد تومان پیش پرداخت از سوی شهرداری، اعلام کرده نمی‌تواند اتوبوس‌ها را تولید کند و شهرداری ناگزیر باید ضمانتنامه را ضبط کند.

هرمزی اضافه کرد: به لحاظ قیمتی، اتوبوس ایرانی در بعضی مواقع گران‌تر از تولید خارجی است با وجود همه تعرفه‌های وارداتی، ما با یکی از شرکت‌های داخلی قرارداد تولید اتوبوس برقی امضا کردیم به ارزش هر اتوبوس ۱۲ متری ۳۱۶ هزار یورو، اما قیمتی که همین شرکت به ما اعلام کرد برای واردات اتوبوس برقی حدود ۲۵۰ هزار یورو با همه تعرفه‌ها بود، حتی برخی شرکت‌ها هر اتوبوس وارداتی را ۲۰۰ هزار یورو هم به ما قیمت دادند. 

وی گفت: تولید کننده داخلی می‌گوید ما باید هزینه سرمایه گذاری و سرمایه در گردش را تامین کنیم و این منطقی نیست که تولیدکننده بخواهد با سرمایه مردم خودروساز شود.
 
هرمزی افزود: ما هزینه خرید اتوبوس را از جیب مردم تامین می‌کنیم و باید دقت فراوانی داشته باشیم.
 
وی گفت: ما با ایران خودرو دیزل هم از طریق وزارت کشور قرارداد بسته ایم و شهرداری تهران سهم پرداختی خود را انجام داده، اما اتوبوس‌هایی که از این شرکت دریافت کرده ایم کیفیت لازم را نداشت.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: برای قرارداد با چینی‌ها به دنبال انجام کار‌ها هستیم و شرط ما مشارکت در تولید است تا خودروی برقی را به معنای واقعی در داخل کشور تولید کنیم و این موضوع را وزارت صمت پیش می‌برد و قرارداد با چینی‌ها را تولیدکننده داخلی امضا می‌کند.
 
هرمزی گفت: برای واردات ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری روال کار این است که پس از پیش پرداخت، بعد از سه ماه ۵۰ درصد حجم قرارداد وارد و بعد از ۶ ماه همه خودرو‌ها تحویل میشود.
 
وی افزود: در زمینه زیرساخت شارژ خودرو، شهرداری تهران برای احداث ۷۳ دستگاه شارژ در ۱۵ نقطه با مپنا قرارداد امضا کرد تاکنون دو ایستگاه برق دار شده و وزارت نیرو پیگیر کار است.

هرمزی ادامه داد: برای احداث ۵ هزار دستگاه شارژ در ۱۷۰۰ نقطه با مپنا قراردادی را امضا خواهیم کرد و تا دو هفته آینده نهایی می‌شود و تا سال آینده انجام می‌شود که قرار است در این ایستگاه‌های تاکسی، اتوبوس و موتور شارژ شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: وزارت صمت برای خودرو‌های برقی خودروسازان را پای کار آورده و قرار شد این شرکت‌ها تعدادی را وارد و از شهرداری خطوطی را دریافت کنند و در این خطوط فعال کنند. 

هرمزی افزود: شهرداری هم تامین ۱۰ هزار دستگاه ون برقی و تاکسی برقی را دنبال می‌کند با یک خودروساز چینی توافقاتی داشتیم که وزارت صمت هم در جریان است و قرار است بخشی از تامین مالی آن را خریداران و بخشی را هم  دولت انجام  دهد.

وی ادامه داد: تاکسی در دنیا جزء حمل و نقل لوکس به شمار می‌آید؛ با حذف هزینه‌های گمرکی و تعرفه‌ها برای تاکسی‌های برقی، استفاده از این خودرو‌ها را برای خریداران توجیه پذیر میکند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: قرارداد برای واردات تاکسی به صورت سه ماهه و شش ماهه است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال حجم قابل توجهی از تاکسی‌های برقی وارد کشور شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آب، مهر یاس نبوی
شهادت فرمانده حزب الله لبنان به دست صهیونیست‌های جنایتکار
۴ نشان جهانی بر گردن کاراته کا‌های فارسی
وضعیت ذخایر برنج در استان کاملاً مطلوب است
­حذف سرخوش از اسنوکر انتخابی قهرمانی انگلیس
عزاداری روستاییان استان البرز در غم شهادت ام ابیها(س)
پیام روشن وفاداری ملت به مسیر ایثار و امنیت
نیروگاه‌های استان تهران بدون مازوت فعالیت می‌کنند
محور سه قلعه به دیهوک را قبل از مهلت ۱۵ ماهه تکمیل می‌کنیم
توزیع بیش از ۱۳ تن سمنو در ۴۷ موکب مردمی برخوار
برگزاری دوره آموزشی بازرگانان نسل فردا در چادگان
پیروزی پرگل شهرداری همدان در فوتبال جوانان کشور
احتمال انباشت آلاینده ها در قم 
تشییع پیکر قهرمانان گمنام وطن در سراسر کشور
بهره مندی ۲۰۰ شهروند مسکن مهر دره شهر از خدمات کاروان سلامت
برنامه تشییع پیکر‌های شهدای مقاومت در ضاحیه
قهرمانی دختر کاراته کای هم استانی در المپیک ناشنویان جهان
تشییع شهید گمنام در سرتشنیز
دستگیری ۲۱ متهم در رابطه با مواد مخدر در خنداب
درخشش پوراسماعیل و ذلیکانی؛ دو طلای المپیک برای بابلسر
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
فرار رئال از شکست
وزیر ورزش و جوانان به عیادت دختر موتور سوار رفت
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
۹ صندوق سرمایه‌گذاری سود سهامداران را مکانیزه واریز کردند
ایست به اتلاف انرژی
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
آلودگی شدید هوا در تهران
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
پایان چشم انتظاری
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)