به مناسبت سالروز شهادت خلبان ابراهیم امیدبخش؛
روایتی از آخرین «پرواز عقاب» بر فراز دشمن
پنجاه و هفتمین روز از جنگ تحمیلی و در صبحگاه ۲۷ آبان ماه سال ۵۹ به سروان امیدبخش و تعدادی دیگر از همرزمانش در پایگاه هوایی بوشهر مأموریتی سخت واگذار میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، ابراهیم امیدبخش یازدهم مردادماه سال ۱۳۳۲ در شهرستان نفتخیز گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد چشم به جهان گشود، وی ۲ برادر و ۴ خواهر داشت و پدرش «حاج علی» این خانواده سنتی و مذهبی را با درآمد مغازهاش اداره میکرد.
قبولی در آزمون دانشکده افسری
ابراهیم دوران ابتدایی خود را در اهواز و دوره متوسطه و دبیرستان را در دبیرستان کورش کبیر (ولایت فعلی) در سال ۱۳۵۱ در گچساران به اتمام رسانید و در همان سال در آزمون دانشکده افسری خلبانی در تهران پذیرفته شد.
روایتی از آخرین «پرواز عقاب» بر فراز دشمن+ تصاویر
وی پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در سال ۵۲ به آمریکا اعزام شد که علاقه وافر و موفقیت چشمگیری در آموزش هوانوردی و پرواز با تنوعی از هواپیماهای جت باعث شود تا پس از دریافت نشان خلبانی و بازگشت به وطن در سال ۵۴ به پایگاه ششم شکاری در بوشهر اعزام شود و با شایستگی تمام به جمع خلبان هواپیمای اف ۴ بپیوندد.
هرچند ابراهیم در اواخر سال ۵۸ جهت تدریس به خلبانان به تهران اعزام میشود و در زمان جنگ تحمیلی بار دیگر برای انجاموظیفه به پادگان بوشهر منتقل شد، با شروع تجاوز رژیم بعثی عراق به میهن اسلامی این خلبان جوان و کارآزموده همچنین دیگر فرزندان خلف نیروی هوایی بااحساس ادای دین به میهن اسلامی وارد عرصه کارزار با دشمن میشود.
عملیاتهای بدون مرزی شهید امیدبخش
اکنون خطه زرخیز خوزستان نیز همچون دیگر نقاط خاک پاک کشور در معرض تجاوز دشمن بعثی قرارگرفته بود، پروازهای مداوم سروان خلبان «ابراهیم امیدبخش» در داخل مناطق اشغالی و عملیات برونمرزی در نوع خود کمنظیر بود.
این پروازها گاهی در قالب گشت هوایی و پشتیبانی از نیروهای سطحی و گاهی نیز در آسمان دشمن و باهدف انهدام مراکز حساس اقتصادی و نظامی باعث افزایش انگیزههای رزمی در میان دیگر خلبانان نیروی هوایی و نمایشی دلپذیر از ابراز قدرت این نیروی الهی میشود.
مأموریت سخت شهید امیدبخش
اکنون سرتاسر جبهههای جنگ تحمیلی جولانگاه خلبان بیباکی همچنین ابراهیم و همرزمان غیور وی شده بود تا اینکه در پنجاه و هفتمین روز از جنگ تحمیلی و در صبحگاه ۲۷ آبان ماه سال ۵۹ به سروان امیدبخش و تعدادی دیگر از همرزمانش در پایگاه هوایی بوشهر مأموریتی سخت واگذار میشود.
ابراهیم به همراه خلبان کابین عقب خود ستوانیکم «محمدتقی حسینی» مأموریتی در خصوص انهدام سپاه ۳ عراق که شامل پنج لشکر (۳ لشکر زرهی و دو لشکر مکانیزه) که باهدف تصرف سوسنگرد اهواز و آبادان شروع به پیشروی کرده بودند را بمباران هوایی نمایند تا از پیشروی نیروهای بعثی و تصرف شهر سوسنگرد ممانعت به عملآورند.
انهدام سازههای نفتی فاو
شهید والامقام به همراه سه فروند از هواپیماهای اف ۴ (فانتوم) پایگاه هوایی بوشهر با انجام ۶ نوبت پرواز در ۲۷ آبان ماه ۵۹ اقدام به انهدام مخازن سوخت و ساختمان مرکزی سازههای نفتی فاو نموده و چندین دستگاه کامیون سوخت در شمال «گمرک صفوان» که از کویت به بصره درحرکت بوده تا سوخته ادوات جنگی ارتش عراق را تأمین کنند و همچنین ستونی از نیروهای زرهی دشمن در این مسیر هدف حمله موفق خلبانان دسته پروازی پیشگفته قرار گرفتند.
شهید والامقام به همراه همرزمانش در مسیر بازگشت متوجه تجمع بخش دیگری از نیروهای دشمن اطراف سوسنگرد میشود در این زمان حمله جنگندههای اف ۴ به ستون پیاده دشمن گرچه اثربخش بود، اما هواپیمای شماره ۲ دسته پروازی هدف آتش پدافند زمین به هوای نیروهای بعثی قرار گرفت و خلبانان آن سروان «ابراهیم امیدبخش» و همرزم خلبانش ستوان یکم «محمدتقی حسینی» به درجه رفیع شهادت نائل و برای همیشه جاویدالاثر شدند.
این درحالیکه مرحوم خلبان «محمود ضرابی» از خلبانان و قهرمانان هشت سال دفاع مقدس در بخشی از خاطراتش به رشادتهای شهید خلبان «ابراهیم امیدبخش» اشارهکرده و گفته بود: وقتی «ابراهیم امیدبخش» در آمریکا فارغالتحصیل شدند، در بین تمامی همدورههای آمریکاییاش، آنجا که آمریکاییهای لیسانس گرفته میآیند تا فوقلیسانس بگیرند و خلبان شوند، در بین آنها شاگرداول میشود هرچند ابراهیم در گچساران دیپلمش را گرفته بود و در رقابت با چنین افرادی نیز قرار داشت.
یک سرباز ایرانی بود
وی بازهم هم گفته بود: بااینوجود نیز این جوان برومند، لایق و کاردان در دوره خلبانیاش در آمریکا نیز شاگرداول میشود و «ساعت رولکس» گرانقیمتی هم به ایشان اهدا میشود، بااینحال این جوان برازنده در دروس و پرواز همیشه سرآمد بود، کارش را بسیار دوست داشت، احساس وظیفه میکرد، سلحشور بود و به معنای واقعی کلمه یک سرباز ایرانی بود.
کباب کردن ماهیهای در خلیجفارس
وی تصریح کرده بود: درست به یاد دارم که یکی از خلبانان را بهعنوان افسر رابط نیروی دریایی انتخاب کردیم، درحالیکه به پایگاه «امیدیه» رفته بود و ازآنجا با نیروی دریایی پرواز میکرد، آنها در بالگرد و روی خلیجفارس در حال پرواز بودند. خلبان ما را که «خلبان شریفی» بود صدا میزنند و میپرسند که تابهحال با بالگرد یا هر پرنده دیگری آنقدر پایین روی آب پرواز کرده است؟ ناگهان وی بالگرد را بهسرعت بالا میکشد، علت این کار را که از خلبان شریفی میپرسند، وی میگوید: «دو فانتوم از زیرمان رد شدند!» آن خلبان در مصاحبههایش گفته که آن دو هواپیمای فانتوم به حدی نزدیک به آب بودند که بخار آتشین حاصل از اگزوز جنگندهها، در حال کباب کردن ماهیهای خلیجفارس بود! بههرحال این خلبانان هم «منوچهر محققی» و «ابراهیم امیدبخش» بودند.
رشادتهای خلبانان فداکار نیروی هوایی
امیر سرتیپ خلبان حسین خلیلی از همرزمان شهید امیدبخش با اشاره به دلاوریهای تیزپروازان نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس هم گفت: بخش زیادی از موفقیتهای رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس مرهون رشادتهای خلبانان فداکار نیروی هوایی است.
وی افزود: دشمن فکرش را هم نمیکرد که نیروی هوایی ایران قدرت مقابله با آنها را داشته باشد، اما تیزپروازان ارتش توانستند سنگرها و مواضع دشمن بعثی را در همان روزهای آغازین جنگ تحمیلی منهدم کنند.
خلیلی تصریح کرد: صدام با توجه به خوی قدرتطلبی و تجاوزگری خود، تصور میکرد که میتواند در مدت کوتاهی به تهران رسیده و این نظام نوپا را سرنگون کند، اما هدایتهای پیامبرگونه امام امت و رشادتهای فرزندان غیور این سرزمین باعث شد باوجود کمبود شدید تجهیزات نظامی بتوانیم حملات دشمن را دفع و ضربات سهمگینی را به آنان وارد کنیم.
ایثارگریهای شهدا متأثر از قیام عاشورا
وی در ادامه بابیان اینکه همه حماسهها و ایثارگریهای شهدای ما متأثر از قیام عاشورا است، اظهار کرد: همه مدیون شهیدان و خانوادههای شهدا هستیم، چون این دلاوران درسی به دشمنان انقلاب دادند تا چشم طمع به این کشور نداشته باشند.
امیر سرتیپ دوم خلبان نیک بخش حبیبی، رئیس سابق دفتر مطالعات راهبری نیروی هوایی ارتش با اشاره به جانفشانیهای جوانان این مرزوبوم در طول دوران دفاع مقدس گفت: وقتیکه صدام و حزب بحث با ۱۴ لشکر تا بن دندان مسلح به ایران اسلامی حملهور شدند امثال امیدبخشها بودند که همقسم شدند و با نثار جانشان شجاعانه در برابر دشمنان ایستادگی کردند.
این خلبان گچسارانی افزود: در ابتدای جنگ آمریکاییها و دشمنان نظام اسلامی حتی فکرش را نمیکردند که ما قادر خواهیم بود که جنگندهها را به پرواز دربیاوریم و درواقع همین حمایتهای بیدریغ آمریکاییها بود که به صدام جرئت داد مدعی تصرف تهران در ظرف چند روز شود.
مأموریتهای مهم خلبانان نیروی هوایی
حبیبی در ادامه به گوشهای از مأموریتهای مهم خلبانان نیروی هوایی ارتش در طول دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: انهدام پایگاهها، نیروگاهها و مراکز مهم اقتصادی دشمن، اعزام نیروهای داوطلب رزمنده به مناطق عملیاتی و بازگرداندن نیروهای مجروح از خطوط مقدم، حفاظت از آسمان کشور و مناطق نفتخیز و درنهایت انجام مأموریتهای شناسایی و رزمی ازجمله مأموریتهای خلبانان نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس بود.
وی اظهار کرد: در عملیات سوسنگرد سال ۵۹ در طول سه ماه نزدیک به ۱۱۳ هواپیمای جنگنده را از دست دادیم درحالیکه در طول جنگ ۱۸۰ فروند جنگنده از دست رفت و در این مدت سه ماه ۱۰۵ شهید تقدیم انقلاب کردیم که «شهید امیدبخش» از این شهداست.
رئیس سابق دفتر مطالعات راهبری نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: امروز امنیت و اقتدار ایران اسلامی مرهون خون پاک شهدا و جانفشانی و ایثارگرهای رزمندگان در طول ۸ سال دفاع مقدس است، مردانی که در دفاع مقدس برجهان خروشیدند و ارزشهای الهی را برای همیشه بر سینه تاریخ کوفتند.
بر این اساس در عملیات آزادسازی سوسنگرد در ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۵۹ که به شکست حصر سوسنگرد منجر شد، ۲۴ خلبان نیروی هوایی شرکت داشتند که از این تعداد «سروان خلبان شهید هوشنگ کیانآرا»، «سید محمدتقی حسینی»، «محمد کامبخش ضیایی»، «نعمتالله اکبری سامانی»، «سرهنگ دو خلبان یونس خوشبین» و «ستوانیکم خلبان ابراهیم امیدبخش» به شهادت رسیدند.
همچنین «استوار دوم شهید حسین سلمانزاده»، «گروهبان یکم شهید»، «ابراهیم قهوهچیزاده»، «استوار دوم شهید غلامعلی حلاج قدوی»، «سروان فنی شهید عبدالله عیسی پور»، «ستوان دو شهید سید علیاکبر حیدری» نیز از دیگر شهدای نیروی هوایی ارتش در جریان عملیات آزادسازی سوسنگرد هستند. سرلشکر خلبان جاویدالاثر «ابراهیم امیدبخش» از خلبانان گردان ۶۱ شکاری بوشهر بود.
نامگذاری فرودگاه نفت گچساران به نام شهید
بر این اساس در ۲۰ بهمنماه ۹۵ فرودگاه نفت گچساران با حضور جمعی از تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نام شهید امیر سرلشکر، خلبان شهید جاویدالاثر «ابراهیم امیدبخش» نامگذاری شد.
یادمان سرلشکر خلبان شهید «ابراهیم امیدبخش» در تیرماه ۹۷ با استقبال مردم و مسئولان وارد گچساران شد که این یادمان شامل تندیس خلبان و ماکت جنگنده اف ـ ۴ (فانتوم) است که از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تهیه و در میدان ورودی شهر (فرودگاه) نصب شد.