کاهش سالانه ۱۰ درصدی تصادفات جادهای نیازمند همکاری همه دستگاههاست
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: هدفگذاری کاهش ۱۰ درصدی تعداد کشتهها در تصادفات جادهای هر سال طبق برنامه هفتم با همکاری همه دستگاهها محقق میشود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، سید کمال هادیانفر، در همایش «رانندگی ایمن؛ مسئولیت اجتماعی» گفت: متاسفانه در بسیاری از مواقع دستگاههای دولتی که باید در این عرصه نقش جدیتری ایفا کنند، آنطور که باید درگیر نمیشوند.
وی افزود: در دهه ۸۰، تعداد کشتههای تصادفات جادهای در ایران سالانه حدود ۲۸ هزار نفر بود. آن زمان پیشبینی میشد که اگر اقدامات اساسی صورت نگیرد، این آمار به ۳۵ هزار کشته در سال برسد. اما در آن دوره با اراده دولت، جلسات مکرر برگزار شد و اصلاحات گستردهای در حوزههای مختلف شامل نوسازی ناوگان، بهسازی راهها و توسعه تجهیزات انجام شد. این اقدامات به کاهش تعداد کشتهها منجر شد و در نهایت شاهد کاهش از ۲۸ هزار کشته به حدود ۱۶ تا ۱۷ هزار کشته در سالهای اخیر بودیم.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر وضعیت بهگونهای است که علیرغم همه تلاشها، هنوز شاهد افزایش تصادفات هستیم و تعداد کشتهها به حدود ۲۰ هزار نفر در سال رسیده است. این در حالی است که سالانه ۳۶۰ هزار نفر در تصادفات مجروح و معلول میشوند. این حوادث خسارتی حدود ۸ درصد از تولید ناخالص ملی کشور را به بار میآورد.
هادیانفر افزود: هر ساله بیمهها حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان خسارت به دلیل تصادفات پرداخت میکنند و این در حالی است که هیچگاه محاسبه دقیقی از هزینههای معنوی ناشی از این حوادث وجود ندارد. خسارتهای روحی و روانی ناشی از تصادفات، مانند از دست دادن اعضای خانواده یا شاهد بودن حادثه، در کشور ما هیچ سازوکار جبرانی مدونی ندارد.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش مهم شورای عالی هماهنگی ایمنی حملونقل در کاهش تصادفات، گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، هدفگذاری شده است که میزان کشتهها در تصادفات جادهای به طور سالانه ۱۰ درصد کاهش یابد. این کاهش باید تا پایان برنامه به نصف میزان کنونی برسد و ما امیدواریم با همکاری همه دستگاههای مرتبط، این هدف محقق شود.
وی با بیان اینکه ۳۲ دستگاه دولتی مسئول کاهش تصادفات و ایمنی حملونقل در کشور هستند، افزود: این دستگاهها باید به تکالیف قانونی خود عمل کنند.
هادیانفر افزود در ادامه به چند عامل اصلی در کاهش تصادفات اشاره کرد و گفت: اولین عامل، مدیریت صحیح در سطح ملی است. این موضوع باید به صورت هماهنگ و با اراده جدی دولت پیش برود.
وی گفت: مهمترین عامل تصادفات جادهای عامل انسانی است که بر اساس بررسیها ۹۲ درصد از تصادفات ناشی از اشتباهات رانندگان است و برای جلوگیری از این عامل باید تلاش کنیم تا فرهنگ ایمنی رانندگی در جامعه تقویت شود.
هادیانفر افزود: در حال حاضر ۵۲۰۰ نقطه پرتصادف در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۸۷۰ نقطه با اولویت بالا شناخته شده بودند که از این میزان در سال گذشته ۴۷۰ نقطه رفع شد و باقی نقاط نیز در سال جاری رفع خواهند شد.
وی گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد و روز به روز بر تعداد خودروهای فرسوده افزوده میشود. این خودروها نه تنها کیفیت پایین دارند، بلکه به افزایش تصادفات منجر میشوند. برای کاهش تصادفات، باید توجه ویژهای به نوسازی ناوگان حملونقل و فرسودگی خودروها داشته باشیم.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: باید قوانین و جریمهها بهگونهای باشند که بازدارنده و اثربخش باشند. در حال حاضر بسیاری از جریمهها به اندازه کافی بازدارنده نیستند و همین باعث افزایش تخلفات میشود. علاوه بر این باید از سیاستهای تشویقی برای رانندگان قانونمدار استفاده کنیم.
هادیانفر در پایان صحبتهای خود بر لزوم همافزایی و همکاری تمامی دستگاهها و نهادها برای کاهش تصادفات و بهبود ایمنی حملونقل تاکید کرد و گفت: اگر این هماهنگیها بهطور جدی انجام شود، میتوانیم شاهد کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی در جادهها باشیم.