پخش زنده
امروز: -
شهردار شیراز گفت: با مطالعات ارتباط ریلی، اتصال خط یک به چهار مترو آغاز شده و عملیات عمرانی آن در حال اجراست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شهردار شیراز در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: در ۲ سال گذشته با مطالعات ارتباط ریلی، اتصال خط یک به چهار مترو آغاز شده و عملیات عمرانی آن در حال اجراست.
سؤال: شیراز این قابلیت را دارد که بعنوان سومین حرم اهل بیت (ع) شناخته میشود و همه ساله گردشگران و مراجعه کنندگان زیادی به شیراز حضور پیدا میکنند. بخش زیادی از این عزیزان برای حرم و بارگاه شاهچراغ تشریف میآورند و زیارت میکنند. چه خدماتی را در این حوزه برای زائران این حرم ملکوتی و ملک پاسبان در نظر گرفتهاید؟
اسدی شهردار فارس: شهر شیراز بعنوان شهر تاریخی و فرهنگی و یک شهر کهن و همچنین شهر مذهبی که نامگذاری شهر شیراز بعنوان شیراز سومین حرم اهل بیت (ع)، حدوداً ۱۶ سال است که با سفر رهبر معظم انقلاب نامگذاری شد و در این مدت به نظر من اتفاقهای خوبی افتاد.
سند توسعه سومین حرم، در همین دورانی که ما هستیم، در شورای ششم اسلامی شهر شیراز و شهرداری، تولیت و نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، رونمایی شد. شیراز بعنوان شهر توریستی، گردشگری و مخصوصاً توریسم مذهبی، شاهد ورود میلیونی زائرانی هستیم که در طول سال به شهر شیراز سفر میکنند و به حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی (ع) مراجعه و زیارت میکنند. ما هم در کنار تولیت حرم مطهر هستیم، به نوعی خدمت رسان به زائران. وظایف شهرداری درخصوص حرم شاید خیلی به صورت مستقیم نباشد، ولی وظایف شهرداری شیراز نسبت به حرم مطهر، یکی از وظایفی که در دستور کار است و مستمراً اجرا میشود، موضوع ارتباط و موضوع راه دسترسی به حرم است که ما در کنار حرم مطهر، پایانه اتوبوسرانی را داریم و از جاهای مختلف شهر به وسیله اتوبوس مردم به سمت حرم میآیند، زائران و مسافران به سمت حرم مطهر میآیند. خدا را شکر در همین یکی دو سال گذشته مطالعات ارتباط ریلی هم شد، به نوعی که از جلوی حرم مطهر شاهچراغ (ع) خط مترو را عبور میدهیم، اتصال خط یک به چهار مترو است که این کار شروع شده، پیمانکار برگزیده شده و عملیات عمرانی شروع شده و میتواند حرم را که به نظر میرسد یک مقداری در بن بست قرار گرفته، راههای دسترسی آن را تسهیل کند. علاوه بر این در کنار حرم کارهای دیگری را هم در خدمت شان هستیم، بالاخره تعامل خیلی خوبی بین تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) شورای اسلامی و شهرداری و سایر ادارهها وجود دارد که شهر شیراز بعنوان شهری که واقعاً جذابیتهای خاص خودش را دارد و به نظر من میرسد که بودن حرم مطهر میتواند بر آن جذابیتها بیفزاید و ما در خدمت حرم و تولیت و همه زائران هستیم.
سؤال: یکی از خدماتی که نیاز پیرامون اطراف حرم است، هم ایجاد پارکینگها و هم ساماندهی زیباسازی فضای پیرامونی حرم است. برای این موضوع چه اقدامهایی انجام دادهاید و چه برنامههایی در دستور کار دارید؟
اسدی: در کنار حرم مطهر، شهرداری پارکینگهای قابل توجهی در سالهای گذشته ساخته و امروز در دستور کار مدیریت شهری ۳ هزار و ۵۰۰ واحد پارکینگ شروع شده که هزار و ۷۵۰ واحد از این ۳ هزار و ۵۰۰ واحد پارکینگ مختص دسترسی به حرم مطهر است. خلاصه هر جایی که امکان ساخت پارکینگ باشد، انجام میدهیم. پارکینگها طبقاتی هستند و در اطراف حرم هم حتی در مجاورت و چسبیده به حرم، زمینی را با مساحت قابل توجه که کاربری آن هم پارکینگ بود را در اختیار حرم قرار دادیم تا بشود پارکینگهای بیشتری ساخته شود.
سؤال: تولیت حرم قرار است این پارکینگها را بسازد؟
اسدی: یک بخش کوچکی را تولیت حرم و بخش چند هزار تایی را ما کار میکنیم، یک بخش کوچک تری را خود حرم قرار شده که انجام دهد که مجوز و زمین را ما میدهیم و آنها عملیات ساخت را انجام میدهند.
سؤال: عمر ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شما چند سال است، به هر حال یکی از مواردی که میتواند به نفع آلایندگیها و آلودگی هوای شیراز هم کمک کند، فاصله گرفتن از این خودروهای آلاینده است. شما در حوزه مدیریت شهری برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی چه اقدامی انجام دادهاید؟
اسدی: راجع به اتوبوس، شهر شیراز بیش از ۸۵۰ دستگاه اتوبوس دراختیار سیستم ناوگان حمل و نقل مسافر است با عمر متوسط پنج یا شش سال، زیر ده سال. شهر شیراز یکی از کلان شهرهایی است که عمر متوسط سیستم اتوبوسرانی آن یک عمر کمی است و جوان است. ما در دستور کارمان به صورت مستمر تأمین اتوبوس قرار دارد، الان ۳۰۰ دستگاه اتوبوس را تأمین اعتبار کردهایم، مدل مالی آن را مشخص کردهایم و تقریباً در مرحله انعقاد قرارداد است. علاوه بر تقریباً یک ۷۰ یا ۸۰ دستگاه اتوبوس هم در این دو سه سال از طریق وزارت کشور ما پولها را واریز کردهایم و قرار شده به تناوب به ما تحویل دهند. در خصوص تاکسی، بیش از ۱۰ هزار تاکسی در شهر شیراز است. به نظر میرسد که در اکثر کلان شهرها بخش قابل توجهی از تاکسیها فرسوده و مستهلک شدهاند و در سال گذشته توانستیم هزار و ۳۵۰ دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم. یک مدل با بانک تعریف کردیم و رانندهها را هم پای کار آوردیم و به اصطلح کلید به کلید، پلاک به پلاک تاکسی فرسوده را از آنها بگیریم، تاکسی نو مدل سورن را در اختیار آنها قرار دهیم. عملیات نوسازی سامانه تاکسیرانی در دستور کار جدی شهرداری است و موفق شدهایم در سال گذشته هزار و ۳۵۰ دستگاه را انجام بدهیم امسال هم هزار دستگاه باز در دستور کار نوسازی است. سیستم ون، سیستم میدل باس، اینها هم تقریباً هر کدام از اینها چند ده تا، هفتاد، هشتاد، صد واحد دستگاه را ما در دستور کار داریم، دارد به ترتیب وارد شهر شیراز میشود.
سؤال: راجع به تاکسی ها، یک زمانی خیلی از این تاکسیهای فرسوده را میبینیم که در شهر تردد دارند و آلاینده هستند. عمر ناوگان تاکسیرانی شما چند سال است و چه موانعی بر سر راه شما است که این عزیزان هنوز نتوانستهاند به نوسازی وسیله نقلیه خودشان بپردازند؟
اسدی: تاکسیها تقریباً مستهلک شدهاند و عمر مفیدشان را تاکسیها از دست دادهاند. برای اینکه تاکسی دارها بتوانند تاکسی شان را عوض و نوسازی کنند، ادارههای مختلفی باید پای کار باشند. مثل وزارت کشور، سازمان صمت، خیلیها باید بیایند که ما بتوانیم این تاکسیها را نوسازی کنیم. ضمن اینکه راننده تاکسی و مالک تاکسی تمکن مالی اش در حدی نیست که خودش به تنها بتواند مثلاً در سال گذشته یک دستگاه تاکسی که نوسازی میشد، ۲۵۰ میلیون تومان بود که ۱۰۰ میلیون تومان را ما به صورت بلاعوض به آنها دادیم و ۱۵۰ میلیون تومان با تسهیلات صفر درصد برای آنها گرفتیم و اینها با ۱۵۰ میلیون تومان، اقساط ۶۰ ماهه توانستند مالک تاکسی شوند. امسال همان تاکسی شده بالای ۵۰۰ میلیون تومان، ضمن اینکه اگر مدیریت شهری به سمت تاکسی برقی هم بخواهد برود، تاکسی برقی امروز مبلغ اش بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. هر چند که در قوانین بودجه یکسری تسهیلات برای این موضوع گذاشتهاند، ولی متأسفانه محقق نشده. در هر حال باید نگاه ویژهای به تاکسی شود. به نظر من وزارت کشور و دولت باید توجه ویژه کند، چون واقعاً اوضاع تاکسیها در کل شهرها خیلی جالب نیست. هرچند که ما در شهر شیراز در زمینه تاکسی توفیقهای نسبتاً خوبی داشتهایم.
سؤال: برویم به قبل از اینکه شما شهردار شیراز شوید. پنجم فروردین ماه سال ۱۳۹۸ اتفاق تلخ و یک سیل عظیمی شد و تبعات بدی آنجا به وجود آمد و تعدادی از هموطنان ما جان خودشان را از دست دادند، بسیاری از ماشینها خسارت دیدند و شرایط بدی که آنجا اتفاق افتاد. شما از مهرماه ۱۴۰۱ شهردار شیراز هستید، آیا عیب یابی کردید و برای تسهیل آن ماجرا و جلوگیری از تکرار آن ماجرا، اقدامی کنید؟
اسدی: سیل مهیبی که در فروردین ۱۳۹۸ وارد شهر شیراز از سمت دروازه قرآن شد و تعدادی از هموطنان متأسفانه فوت کردند و جان شان را از دست دادند، در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت که این حجم عبور آب و لوله گذاری را باید حتماً عوض میکردیم. دروازه قرآن یک نقطهای بود که از نظر ترافیکی خیلی سخت بود که بشود سه ماه ما مسدود کنیم. ولی اینقدر بررسی کردیم و تعامل کردیم، جلسات مختلفی گذاشتیم، تقریباً همان سال اولی که من شهردار شدم، آمدیم و با پلیس و با نیروی انتظامی و سایر عوامل مرتبط هماهنگ کردیم و خدا را شکر یک پروژه سه ماهه را ظرف ۴۵ روز اجرا کردیم، پلیس راهور هم همکاری خیلی خوبی انجام داد. نهایتاً حجم لوله گذاری را سه برابر کردیم.
سؤال: یعنی آن سطح مسیری که بود تخلیه کردید و لولههای جدید گذاشتهاید؟
اسدی: حدوداً به طول هزار و ۴۵۰ متر، یک کیلومتر و خوردهای لولهها را برداشتیم، حجم و قطر لولهها را سه برابر کردیم و تقریباً در این دو سال بعد از آن سیلها و بارشهای بسیار زیادتر و بیشتر و مهیب تری آمد ولی ما تقریباً از دروازه قرآن خیال ما جمع شد.
سؤال: آن آب هدایت میشود و به کجا میرود؟
اسدی: هدایت میشود و به سمت رودخانه وسط شهر به اسم رودخانه خرم رود، وصل میشود.
سؤال: اینجا باید یک حق شناسی هم به جای بیاوریم و از مردم شیراز، هتل دارها، مردم عادی تشکر کنیم. آنجا یک اتفاق خیلی بینظیر افتاد و همه به کمک نوروزی آمدند و مهمان نوازی کردند. اشاره کوتاهی داشتید به باز کردن گره و از بن بست خارج شدن حرم احمدبن موسی (ع) راجع به سایر خطوط قطار شهری شیراز چه پیش بینی دارید، چه خطوطی در دست اقدام است، چقدر حفاری شده، چند ایستگاه قرار است اضافه شود؟
اسدی: در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز، به صورت اصلی ۴ خط مترو پیش بینی شده، خط اول به طول ۲۵ کیلومتر به بهره برداری رسیده. بیش از ۲۰ ایستگاه دارد که روزی بیش از ۱۰۰ هزار نفر در شهر شیراز سوار مترو میشوند. طول خط دو ۱۶ کیلومتر است که ۱۰ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده. در این ۲ سال و خوردهای که من شهردار هستم، طی دو مرحله خط دو فاز اول آن که ۱۰ کیلومتر است به افتتاح رسید و ادامه خط دو تا تابستان سال آینده به ایستگاه آخر خواهد رسید. خط ۳ مترو چندین بار تفاهم نامههایی بین شهرداری و پیمانکار تمدید شد، بازهم در همین دوران دو سال و خوردهای که ما توفیق داریم در خدمت مردم هستیم، خط ۳ را شروع کردهایم، خط ۳ به طول ۱۲ کیلومتر به ۸ ایستگاه که تقریباً همه ایستگاهها و خط را شروع کردهایم و شاید آن دستگاه حفار مکانیزه هم که حرکت کرده، بیش از یک کیلومتر الان حرکت اش را آغاز و طی کرده است و رکوردهای بسیار خوب روزانه را داریم میزنیم. خط ۴ مترو را توانستیم سال گذشته کلنگ بزنیم، خط ۴ مترو را هم که یکی از عملکردهای آن از جایی عبور میکند که دسترسی به بافت مرکزی شهر و هسته مرکزی شهر و حرم مطهر شاهچراغ (ع) را تسهیل میکند. یک کار دیگری که شد بین خط یک و چهار که تقریباً از جلوی حرم شاهچراغ عبور میکند؛ بنابراین امروز شهرداری خط دو، خط سه، خط چهار، خط یک به چهار، چهار خط را همزمان اجرا میکند. خطوط مترو شهرداری یک بخشی اش نزدیک به فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز است. یکی از خطوط آن کنار ایستگاه راه آهن و آزادراه شیراز - اصفهان است. خیلی از ایستگاههای آن از جلوی حافظیه، سعدیه، حرم شاهچراغ (ع) یعنی مراکز اصلی سیاحتی و زیارتی و جاهایی که میتواند این ارتباط بین ورودی مسافر و خروجی مسافر را تنظیم کند، اینها همه درحال اجراست. من میتوانم راجع به خط مترو به شما عرض کنم که در شهر شیراز میتوانم بگویم که یک شهر زیرزمینی را داریم کار میکنیم، خیلی هم مشخص نیست و چلچراغ شهر شیراز در زیر زمین کاملاً مشهود است. آن هم خطوط سه چهارگانه مترو است که به صورت شبانه روزی داریم کارمی کنیم.
سؤال: الان فصل تقدیم بودجه شهرداران به شوراهای اسلامی شهر است. شما بودجه ۱۴۰۴ را حدوداً با چند همت پیش بینی کردهاید و بستهاید، چه تفاوتی نسبت به سال گذشته دارد، چه زمینههایی را پیش بینی بهتری داشتهاید، اضافه کردهاید؟
اسدی: شاید در این شورای ششم که الان هنوز دارند کار میکنند، بودجه شهرداری شیراز، رشد بسیار زیادی داشت که فکر نمیکنم هیچ کلان شهری رشد و نسبت آن به اندازه شهر شیراز باشد. به این صورت که بودجه شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۰ که اولین سال شروع شورای شهر بود، بودجه ۶ هزار و ۱۶۰ میلیارد بود و بودجه پیشنهادی ۱۴۰۳ برای سال بعد، ۳۸ هزار میلیارد تومان است. قطعاً شورای شهر هم یکسری تغییراتی در این بودجه میدهد، معمولاً در ۳ سال گذشته بودجه پیشنهادی شیراز را بیشتر افزایشی میکنند. تقریباً بودجه در این چهار سال نزدیک به ۶۵۰ درصد افزایش داشته، یعنی ۶ و نیم برابر شده. قانون شهرداریها نسبت بودجه جاری و عمرانی را، بودجه عمرانی ۶۰ درصد و بودجه جاری ۴۰ درصد. در شهر شیراز نسبت بودجه الان رسیده به ۸۰ به ۲۰، ۸۰ درصد بودجه عمرانی و ۲۰ درصد بودجه جاری. شاید آن نسبت اصلی و وزن اصلی و سهم اصلی بودجه، راجع به سامانه حمل و نقل است. از جمله همان مترویی که اشاره کردیم، اتوبوس، تاکسی، ون، میدل باس، تقاطع ها، خیابان کشی ها، بزرگراه ها، آسفالت کردن، تملکهایی که میشود. میتوانم الان عرض کنم که بیش از ۵۰ درصد بودجه کل شهرداری و بیش از ۷۰ درصد بودجه عمرانی شهرداری شیراز، بودجهای است که به صورت شاید بتوانم بگویم مستقیم راجع به سیستم حمل و نقل عمومی است که کارکرد آن یک کارکردی است که منافع آن نصیب همه مردم شهر میشود. در بودجه پیشنهادی سالجاری برای سال آینده، بودجه ۱۴۰۴، باز هم توجه ویژه ما یکی به سیستم حمل و نقل عمومی است، به موضوع محیط زیست است، به جلوگیری از آلایندگی است، توسعه فضای سبز است و بیشتر بحثها خدمات شهری و عمرانی است که اینها اولویتهایی است که توسط شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری شیراز در نظر گرفته شده. ضمن اینکه شورای فعلی یک برنامه پنج ساله را تدوین کرد به اسم شیراز ۱۴۰۴ و ما گفتهایم شیراز ۱۴۰۴ با شیراز قبل باید متفاوت باشد و این را تقریباً همه دارند اذعان میکنند، کسانی که ارزیابی و بررسی میکنند و کسانی که میبینند، به این صورت است که افزایش بودجه و آن نسبت عمرانی که عرض کردم، باعث تحول در شهر شیراز شده و به قول خیلیها میگویند که شهر شیراز کارگاه عمرانی است و ما هم در عمل روی نقشه ثابت کردهایم که هر شخصی هر جای شیراز بایستد، در شعاع یک کیلومتری اش، کمتر از یک کیلومتر، یک طرح عمرانی را میبیند و شهر شیراز با ۲۵ هزار هکتار محدوده خدماتی و صد هزار هکتار حریم شهری، وضعیت جغرافیایی اش است.
سؤال: الان برای ۱۴۰۴، ۳۸ همت بستهاید، بودجه شهرداری ۱۴۰۳ چقدر بوده؟
اسدی: ۱۴۰۳ بودجه شهرداری ۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد بود که در متمم پیشنهادی ما شد ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد.
سؤال: تا پایان سال، چند درصد این بودجه محقق شد، نسبت این ۸۰ به ۲۰ که ۱۴۰۴ دارید، آنجا چند بود و چقدر آن محقق شد؟
اسدی: در ۳ سال گذشته، بودجه درآمدی ما بیشتر از ۱۰۰ درصد محقق شده، چه بودجه مصوب ۱۴۰۳ و چه متمم بودجه به نظرم ۱۰۰ محقق میشود.
سوال: یعنی شما ۳۳ و نیم همتتان محقق شده امسال اونجا چند درصد دارید عمرانی به جاری؟
اسدی: حدوداً ۸۰ درصد عمرانی، ۲۰ درصد جاری.
سوال: فکر میکنم الگوی خیلی عالی باشید برای سایر شهرها و کلان شهرها، چون واقعاً یک معضل است این بودجهها جاری برای شهرداران به نسبت بودجههای عمرانی آقای دکتر در همین اثنا که حضرت عالی به طرحها اشاره میکردید میخواهم برویم سراغ کمربندی شیراز که یکی از موضوعات مهم همه شهرداران بوده چه اقداماتی انجام دادید برای اتمام این طرح در چه وضعیتی است الان پروژه؟
اسدی: کمربندی شیراز که شاید آن کمربند اصلی که به عنوان یک معضل مطرح میشود کمربندی جنوب است که ۴۲ کیلومتر طول کمربندی است و متاسفانه الان جوری شده که جنوب کمربندی هم چندین شهرک شکل گرفته هم شهرکهای مسکونی و هم شهرک صنعتی و هم منطقه ویژه اقتصادی و کمربندی جنوبی شیراز به طول ۴۲ کیلومتر کامیون تریلی و ماشین سنگین و ماشین سبک و موتور سیکلت و همه چی قاطی پاتی متاسفانه دارند حرکت میکنند و بسیار خطرساز هست و خطرساز بود باز در همین دوران شورای ششم و در زمانی که بنده در خدمت مردم هستم حدوداً ۱۸ کیلومتر را ما تحویل گرفتیم این ۱۸ کیلومتر هم ایمن سازی و هم تراش و ترمیم آسفالت شانهسازی جاده پایش تصویری اینها را ما در دستور کار قرار دادیم ۱۸ کیلومتر را خیلی خوب و استاندارد انجام دادیم به نوعی که جالب است که این آمار را من به شما و بینندگان بدهم در سال گذشته در عید سال گذشته که هر سال ما در کمربندی شاهد کشته شدن مردم بودیم و مصدوم شدن جرح و الی آخر و در سال گذشته این ۱۸ کیلومتر را که ما تحویل گرفتیم حتی شاهد یک حادثه هم نبودیم.
سوال: آقای دکتر الان به مردم شیراز این قول را میدهید که نیمه باقیمانده تا ۴۲ کیلومتر کامل شود کی پیش بینی زمانی دارید؟
اسدی: استحضار دارید که کمربندی اصلاً وظیفه دولت است وظیفه شهرداری نیست این ۱۸ کیلومتر هم شورا ما را مکلف کرد و من هم استقبال کردم این ۱۸ کیلومتر را ما تحویل گرفتیم و تمامش کردیم.
سوال: الان آمده در محدوده شهر یا جزء محدوده خارج از شهر حساب میشود و این خدمت را شما آنجا انجام میدهید؟
اسدی: بالاخره به اسم کمربندی است دیگر.
سوال: در طرح تفصیلی الان جز شهر شیراز هست؟
اسدی: بله جز شهر شیراز است، عرض کردم در جنوب کمربندی یک سری شهرک شکل گرفته ولی موقعی که در کمربندی تریلی به تعداد بیشمار ماشینهای سنگین و وسایل نقلیه مختلف رد میشود من چه کنترلی میتوانم بکنم توجه میکنید وظیفه وظیفه دولت است وظیفه وزارت راه و شهرسازی است ولی بالاخره ما مردم برایمان مهم هستم جان مردم برای ما مهم است.
سوال: برای اتمامش نشستهاید با اداره راه و شهرسازی استان گفتوگو کنید در خود شهر شیراز تا به نتیجه برسید؟
اسدی: آنها هم قرار شد یک سری کارهایی را انجام دهند مثلاً اداره کل راهداری وظیفهاش است که اون بخش باقیمانده را انجام بدهد ولی اون سرعتی که شهرداری داشت به هیچ عنوان اون اداراتی که اسم بردم اونها این سرعت را نداشتند.
سوال: آقای دکتر یکی از معضلات و مشکلات همه شهرها به ویژه کلان شهرها جمع آوری پسماند و زبالهها است و تفکیک از مبدا و بقیه ماجرای این طلای کثیف بفرمایید در شهر شیراز چه اقدامی انجام دادید؟ آیا رفتید به سمت تفکیک از مبدا آیا مردم تشویق شدهاند به این مهم یا نه؟
اسدی: بله تفکیک از مبدا که یک مسئله فرهنگی است و باید فرهنگ سازی شود سالیان سال در شیراز شروع شده موضوع تفکیک از مبداء از منازل و از خانههای مردم داریم کارمان را انجام میدهیم.
سوال: یعنی شما شهرداری طرف قرارداد و طرف حساب با خود مردم هستید یا نه؟
اسدی: ببینید یک سری شرکتها هستند و یک جاهایی را مشخص کردیم تمام کسانی که تفکیک در مبدا را انجام میدهند آن زبالههای خشک را میآورند تحویل میدهند زبالهتر هم که پاکبانان میآیند جمع میکنند حمل میکنند و میبرند دفن میکنند.
سوال: این محل دفن زبالههای شیراز چقدر فاصله دارد با خود شهر آیا زباله سوزی هم دارید یا نه همه فقط دفن میشود.
اسدی: فاصلهاش قابل توجه است ما دو سه دستگاه تفکیک در مقصد هم مستقر کردهایم حدوداً شیراز روزی ۱۰۵۰ تن زباله جمع آوری و حمل و به سمت سایت دفن منتقل میشود و هدایت میشود که دو سه دستگاه تفکیک در مقصد را مشخص کردهایم که بخشی قابل بازیافت است همان زباله خشک است بعضیها به صورت کود کمپوست تولید میکنیم شهر شیراز یک شهری است که خودتان استحضار دارید یک شهر فرهنگی یک شهری که مردم فوق العاده برایشان اهمیت دارد و همکاریشان خیلی خوب است، ولی فکر نمیکنم بتوانیم امروز ادعا کنیم که تفکیک در مبدا کامل انجام میشود تفکیک در مبدا ما فعلاً تقریباً اول راه هستیم و تشویقیهای خیلی خوبی گذاشتیم سامانههایی را گذاشتهایم که مردم بتوانند روی موبایلهایشان آن اپلیکیشن و سامانه را نصب کنند آن سکو را نصب کنند.
سوال: آقای دکتر یکی از موضوعات دیگری که در شهرهای تاریخی و فرهنگی شبیه شیراز ما میبینیم بحث بازآفرینی شهری است و بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهر شیراز با توجه به بناهای تاریخی متعددی که در آن قرار دارد و بافت تاریخی که دارد این قدری کار را برای شما دشوار میکند که هم بتوانید ابنیه تاریخی را محفوظ نگه دارید و به بناهای تاریخ ساز ما لطمهای نخورد و هم بتوانید خدمات خوبی به مردم ارائه بدهید و برویم به سمت بهسازی و نوسازی بافت کهن شهر چه اقدامی در این زمینه انجام دادید چه تعاملی با اداره میراث فرهنگی دارید و چه کارهایی پیش رویتان است برای سالهای آتی؟
اسدی: شهر شیراز ۶۵ محله دارد و ۳۶۰ هکتار بافت تاریخی و فرهنگی و ۴۵۰ هکتار بافت فرسودهای که الان مصوب شده و اون بحث بازآفرینی و باز زنده سازی در خصوص بافتهای قدیمی و بافتهای فرسوده شهر در دستور کار هم شهرداریها هست هم وزارت راه و شهرسازی است و هم میراث فرهنگی و هم تعداد دیگری از دستگاههای اجرایی از کاری که شهرداری انجام میدهد، بیشتر کار ساماندهی نوسازی و مرمت و از این قبیل راجع به بافتهای فرسوده است شهر شیراز در جاهای مختلف شاهد بافت فرسوده هستیم، یعنی بافت فرسوده یکجا جمع نشده در جاهای مختلف شاهد بافت فرسوده هستیم چیزی که به شهرداری مربوط میشود اگر کسی بخواهد نوسازی کند راجع به تجمیع واحدهای ریزدانه شورای شهر مصوباتی دارد که بهای پروانه تقریباً نزدیک به صفر است هیچ پولی را ما بابت پروانه دریافت نمیکنیم یکی از بافتهای بسیار خوبی که در شهر شیراز هست، بافت زندیه است البته بافت زندیه بیشتر بافت تاریخی و بافت فرهنگی هست که تقریباً بعد از ۲۴ تا ۲۵ سال توانستیم بافت زندیه و طرح ملی زندیه را کمیسیون ماده ۵ را انجام دهیم و وزارت میراث هم خیلی همکاری کرد مخصوصاً در دوران وزارت فعلی و خوشبختانه طرح زندیه را شروع کردیم و داریم کار طرح زندیه را هم جلو میبریم.
سوال: خیلی کوتاه بپردازیم به بحث گردشگری تاریخی و طبیعی شهر شیراز در کنار آن گردشگری مذهبی و مرجع شریف و نورانی احمد بن موسی شاهچراغ (ع) بپردازیم به حوزه گردشگری آنچه که مربوط میشود به حوزه مدیریت شهری چه اقداماتی برای هم میزبانی شایسته از گردشگران دارید و چه اقداماتی پیش رو دارید تا بتوانید تحولی در حوزه گردشگری شهر شیراز ایجاد کنید؟
اسدی: شهر شیراز خوب میدانید که قطب گردشگری است و شیراز قطب گردشگری قطب پزشکی و قطب الکترونیک است شیراز شاید من میتوانم بگویم که به آمار و مستندات هیچ شهری و هیچ استانی مانند استان فارس و شهر شیراز آثار ملی ثبت شده ندارد شهر شیراز باغات مختلف بیش از هزار هکتار باغات قصرالدشت شهر شیراز، حافظ، سعدی، باغ ارم، باغ جهان نما، باغ دلگشا، باغ عفیف آباد و جاهای مختلفی که مورد نظر و مقصد هر گردشگر و هر توریست و هر بینندهای هست علاوه بر جاذبههای طبیعی که شما بهش اشاره کردید شهر شیراز پزشکی هم هست و توریست گردشگری و توریست.
سوال: بله پزشکان متخصص بسیار بزرگی که خیلیها از خارج از کشور برای درمان میآیند به شیراز؟
اسدی: بله اینها هم که اضافه شده بر وضعیت شهر شیراز برداشتهها و ویژگیهای شیراز و نهایتاً در دوران مدیریت فعلی شورای ششم و شهرداری فعلی چند زیرساخت گردشگری در حال ساخت هستیم یک پارک آبی بزرگ شیراز، آکواریوم بزرگ شیراز، چندین شهربازی تله کابین بزرگ شیراز اینها به عنوان زیرساخت گردشگری در شهر شیراز.
سوال: با تعامل بخش خصوصی هست اینها یا نه مستقلاً خود شهرداری؟
اسدی: اینها زمین و مجوز از شهرداری ۶۰ درصد اعتبار از شهرداری و ۴۰ درصد توسط بخش خصوصی است.
سوال: با قراردادهای مختلف چند ساله که بهرهبرداری شود و واگذار کنند درست است؟
اسدی: دیگر بهرهبردار هم بعداً طرف مقابل میشود در یک مدتی منافعش بین ما و ایشان تقسیم میشود و کار ادامه دارد، چون بهرهبرداری مقولهای است که شهرداریها در مقوله بهرهبرداری خیلی موفق نیستند و توریسم مذهبی هم که در اول عرایضم اشاره کردم با توجه به اینکه شیراز، شهر مذهبی هم هست امامزادههای متعدد و حضرت احمد بن موسی (ع) سید علاءالدین حسین (ع) و سایر امامزادگان باعث شده که این هم اضافه میشود فکر نمیکنم که هیچ کلان شهری هم جاذبههای دینی و هم مذهبی داشته باشد و هم جاذبههای تاریخی و طبیعی
سوال: و کار شما را هم سخت میکند خدمت رسانی به این همه گردشگر که میخواهند مراجعه کنند برای دیدن این همه زیبایی؟
اسدی: راجع به گردشگرها در طول سال راجع به ساخت هتلها، ترتیبات خوبی دادیم راجع به عوارض ساختمانی شورای شهر تخفیفات خیلی خوبی را قائل شده.
سوال: چقدر از بخش خصوصی سرمایهگذارها استقبال کردید که بیایند آنجا سرمایهگذاری بکنند کمک حال شما باشند؟
اسدی: خیلی زیاد ما الان بزرگترین هتل ایران در شیراز دارد ساخته میشود. یک هتل ۴۰ طبقه با بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع زیربنا در شهر شیراز دارد ساخته میشود. در خیابان و بلوار شهید چمران حالا غیر از مشهد که واقعاً یک ویژگی خاصی را راجع به ساخت هتل دارد فکر نمیکنم که هیچ کدام از کلان شهرها تعداد هتلهایشان و مهمان پذیرهایشان به اندازه شهر شیراز باشد ما در خصوص استقبال از مهمان و مسافر و زائر و اینها علاوه بر اینکه در کنار بخش خصوصی هستیم و جامعه هتلداران و جامعه مهمان پذیرها خیلی فعالیت میکنند در ایامی که به اصطلاح مسافر زیاد به شهر میآید کمپهای مختلفی را به صورت سازماندهی شده با سازههای کانکسی و خیلی از سالنهای ورزشی را در آن ایامی که به اصطلاح اوج مسافر و زائر و گردشگر هستند اختصاص میدهیم که به صورت نازل تقریباً میشود گفت به صورت رایگان در اختیارشان قرار میدهیم که مردم بتوانند در کمپها مستقر شوند، ولی خدا را شکر وضعیت هتلها هم به نسبت مراجعهای که توریستها میکنندنسبتا خوب است، ولی اگر واقعاً پای توریست و گردشگر به شهر شیراز بخواهد به آن مرحله واقعیاش باز شود باید همه کمک کنیم دولت و مخصوصاً وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و بخش خصوصی و شهرداریها و شورای شهرها که انشالله بتوانند آن وظایف اصلیشان در خصوص ایجاد اقامتگاهها بوم گردیها احداث هتلها و مهمان پذیرها انجام شود.
سوال: اگر نکتهای در پایان با آقایان مانده که در سوالات بنده نبود اشاره بفرمایید؟
اسدی: در این تقریباً ۲ تا ۳ سال در امر سرمایهگذاری و جذب بخش خصوصی هم توفیقات خیلی خوبی را داشتیم به جز بودجه و جداگانه از بودجه توانستیم در این دو سه سال ۳۵ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایهگذاری مبادله و منعقد کنیم و امروز میتوانم به شما و به همه بینندگان بگویم که هم در بودجه متمم ۱۴۰۳ و هم در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۴ یک ردیف را درج و پیش بینی کردیم و پیشنهاد دادیم به شورا مبنی بر اینکه بین ۴ تا ۶ همت از بودجه امسال و سال آینده یعنی ۱۰ همت از بودجه ما درآمدی شد که حاصل از قراردادهای سرمایهگذاری و قرارداد با بخش خصوصی شد.