• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۰۲۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶
صفحه نخست » عمومی

وزیرراه: میانگین تاخیر قطارها یک دقیقه است

وزیر راه و شهرسازی گفت: میانگین تاخیر حرکت قطارها در سال گذشته یک دقیقه بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ عباس آخوندی در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما در تشریح  وضع حمل ونقل ریلی کشور با بیان اینکه  15 درصد تولید  ناخالص ملی مربوط به بخش مسکن، ساختمان  و حمل ونقل است افزود: این بخش می تواند  پیشران خروج کشور از رکود اقتصادی باشد.
وی گفت :  میزان صرفه جویی در مصرف انرژی در حمل ونقل ریلی نسبت به جاده حدود یک به هفت در حمل بار و در بخش مسافر یک به دو ونیم است.
اخوندی سازگاری حمل ونقل ریلی با محیط زیست  و آرامش داشتن مسافران  را از دلایل داشتن جایگاه ویژه این بخش در کشورهای پیشرفته دانست .
آخوندی گفت: در ایران  سهم حمل ونقل ریلی در مقایسه با حمل ونقل جاده ای فقط 5 درصد است.
وی گفت: سال گذشته 600 میلیون تن بار در کشور جابه جا شد که 32 و هفت دهم میلیون تن آن  بوسیله ریل جابه جا شد .
اخوندی افزود: سهم حمل ونقل مسافر در بخش ریلی در مقایسه با بخش جاده ای 10 درصد است .
وی با بیان اینکه اقتصاد حمل و نقل جاده ای در ایران به صرفه تر از حمل ونقل ریلی است گفت: ورود به حمل ونقل جاده ای به سرمایه کمتری در مقایسه با میزان سرمایه گذاری در حمل ونقل ریلی نیاز دارد .
وی افزود : سیاست ها باید مشوق گرایش به سمت سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل ریلی باشد .
وزیر راه وشهرسازی گفت : هزینه سرمایه گذاری در بخش جاده ای صفر است اما  در بخش ریلی 56 درصد هزینه  حق دسترسی به ریل بود که اکنون به 49 درصد کاهش یافته است.
آخوندی گفت : تلاش می کنیم این میزان  پی در پی کاهش یابد و هر چه میزان  هزینه کمتر شود گرایش سرمایه گذاران به بخش ریلی بیشتر می شود .
وی افزود: در سالهای اخیر ناوگان جدیدی وارد نظام حمل ونقل ریلی نشده  و عمر این ناوگان  پیرتر از گذشته  شده است.
وی گفت: در بخش مسافر عمر 1600  واگن قابل قبول و سن 600 واگن غیر قابل قبول است.
آخوندی افزود: واگن ها مرتب بازسازی می شوند .
وی گفت: در سال 1400 پیش بینی شده است که حمل ونقل باری از 682 میلیون تن  کنونی به 915 میلیون تن افزایش یابد و از 250 میلیون تنی که اضافه می شود حمل و نقل 170 میلیون تن  به بخش ریلی واگذار شود .
وزیر راه افزود: همه باید کمک کنند که سهم حمل ونقل ریلی در سال 1400 شش برابر افزایش یابد .
وزیر راه و شهرسازی افزود : سهم  جابجایی مسافر نیز در سال 92 در بخش ریلی 26 میلیون نفر بود که پیش بینی شده است در سال 1400 به 57 میلیون نفر برسد .
وی گفت : برای تحقق این  برنامه ها  سالانه به 16 میلیاردتومان به قیمت امسال باید در صنعت ریلی سرمایه گذاری شود .
آخوندی افزود : اکنون 11 هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور وجود دارد  که باید13 هزار کیلومتر به آن اضافه که 4 هزار کیلومتر آن دو خطه شود.
وی افزود: 4600 کیلومتر از خطوط ریلی  باید پس از دو خطه شدن  برقی شود.
آخوندی با بیان اینکه حدود 2300 واگن مسافری باید به بخش مسافربری اضافه شود گفت: 22 هزار واگن باری نیز باید به 54 هزار واگن افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمایل در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در  بخش حمل ونقل ریلی بسیار است  گفت : دولت فقط در بخش زیرساختی وارد میشود و بقیه را باید بخش خصوصی انجام دهد.
وی گفت : توانمندی شرکت های داخلی برای ساخت  تجهیزات ، قطعات ، لوکومتیو و واگن بسیار بالاست .
ْآخوندی افزود : برای رساندن سرعت حرکت قطارها  در خطوط برقی به 200 کیلومتر و  برای قطارهای دیزلی به 160 کیلومتر در حال برنامه ریزی هستیم .
وی افزود: یکی از شرکت های حمل ونقل ریلی اعلام کرده است که  می خواهد حدود 1000 واگن سفارش دهد و یکی از شرکت های سازنده واگن نیز امسال 500 واگن باری برای ساخت  سفارش گرفته است .
وی گفت: باتوجه به اینکه  ملاحظه ما در بخش حمل ونقل ریلی فناوری جهانی است  اما از شرکت های داخلی حمایت می کنیم .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
­غلامی: جام جهانی رؤیای همه ما بود
نگرانی متقاضیان مسکن ملی پرند از تاخیر در تحویل
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
آتش‌سوزی آشپزخانه یک واحد مسکونی در ساختمانی ۳ طبقه در رشت
نشست شورای هماهنگی و برنامه ریزی ستاد فرهنگی اربعین ایران و عراق در بغداد
تجلیل از خانواده‌های شهدای جنگ ۱۲ روزه در لرستان
فردا، تشییع پیکر شهدای گمنام دفاع مقدس
برپایی میز خدمت حقوقی در مناطق کم برخوردار کشور
آتش در دل جنگل های الیت
جوی آرام و پایدار در لرستان
سرهنگ کارگر فرمانده جدید یگان ویژه استان قم شد  
اولویت‌گذاری برای کاهش ضایعات در ۲۲ محصول کشاورزی
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در تهران
تشییع شهید گمنام در لامرد
فوران آتشفشان در هاوایی
استان قزوین “قلب تپنده اقتصاد ایران”
تأکید بر تقویت پژوهش‌محوری در مدارس گیلان
هوا در چند شهر آذربایجان‌غربی ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شد
آیین‌های ویژه هفته بسیج در گیلان
بزودی؛ تکمیل فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای ویس
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
امامی، آذرپیرا و زارع به دیدار فینال راه یافتند - قاسم پور در دیدار رده بندی
قطعی آب در برخی مناطق شهر کرمانشاه
تشکیل کار گروه اضطرار آلودگی هوا
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تعطیلی مدارس مشهد و مدارس شهری تربت حیدریه، نیشابور و تربت جام، فردا شنبه اول آذر
غیر حضوری شدن مدارس برخی شهرهای آذربایجان شرقی
واکنش زلنسکی به توافق پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین
آلودگی هوای ۱۴ شهر خوزستان در وضعیت قرمز و نارنجی
تعطیلی ۵روزه مهد‌های کودک و پیش دبستانی استان تهران
عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س) با حضور رهبر انقلاب
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
رقابت دانش آموزان رودباری در مسابقات قرآنی «آلا»  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)