• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • وبگردی
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۲۱۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۹
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش

تببین چرایی؛ مهم‌ترین وظیفه مدیران در تشریح اهداف کیفیت‌بخشی آموزش است

معاون آموزش ابتدایی گفت: توفیق در تحقق عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی، مستلزم درگیر کردن واقعی معلمان و مدیران از طریق گفتمان‌سازی، توانمندسازی و تولید محتوا به شیوه‌ای مشارکتی است.

تببین چرایی؛ مهم‌ترین وظیفه مدیران در تشریح اهداف کیفیت‌بخشی آموزش است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رضوان حکیم‌زاده؛ صبح امروز در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، افزود: در بحث کیفیت‌بخشی آموزش، ابتدا باید به سه پرسش اساسی بپردازیم: چیستی، چگونگی و چرایی کار. اگر حتی بر چیستی و چگونگی کار به توافق برسیم، آنچه اهمیت بالاتری دارد، تبیین درست چرایی کار است. زیرا نقش اصلی مدیران استان‌ها، راهبری چرایی است؛ این تبیین صحیح، انگیزه و اشتیاق جمعی را افزایش می‌دهد، وگرنه فعالیت‌هایمان صرفاً جنبه رفع تکلیف خواهد داشت.

وی گفت: نخستین و محوری‌ترین نکته ما، تحقق واقعی سند تحول بنیادین است؛ طبق راهکار ۱۷ این سند، تأکید بر روزآمدسازی روش‌های یادگیری، بهره‌برداری از رویکرد‌های مشارکتی و کار گروهی و خلاقیت قرار دارد. تفاوت ما با دیگر مدیران اجرایی کشور در همین نقطه است. راهبری آموزشی و تربیتی در اولویت کار ما قرار دارد.

معاون آموزش ابتدایی افزود: در برنامه اصلاح و به‌روزرسانی روش‌های آموزش با تأکید بر کار مشارکتی، گروهی و خلاق، سه محور اصلی مورد نظر است؛ نخست گفتمان‌سازی، سپس توانمندسازی و در نهایت تولید محتواست.

وی گفت: اجرای طرح اجتماعات یادگیری معلمان یکی از بستر‌های اصلی بوده است تا معلمان مستقیماً در فرآیند مشارکت و اجرا حضور داشته باشند. طبق آمار تا کنون، ۳۸۱ هزار و ۱۶۱ نفر از مدیران و معلمان و راهبران آموزشی ثبت‌نام و ۲۳۶۴ اجتماع یادگیری تشکیل شده است.

وی تأکید کرد: برخلاف نگاه بالا به پایین، این معلمان هستند که باید در فرآیند تولید محتوا سهیم شوند. دستورالعمل‌های لازم را برای فعال‌سازی این اجتماعات تدوین کردیم تا تجربیات و ابتکارات معلمان تبادل و بازخورد مناسب دریافت شود. از این رو بازخورد‌ها از سطح مدرسه تا سرگروه‌ها و سطح ملی رصد می‌شود.

حکیم‌زاده درباره فرآیند توانمندسازی معلمان خاطر نشان کرد: چارچوب برنامه توانا، به صورت ملی، استانی و منطقه‌ای در حال اجراست. تأکید اساتید بر شکل‌گیری روح جمعی و هویت حرفه‌ای در اجتماعات حضوری است و این که توانمندسازی صرفاً محدود به آموزش مجازی نباشد.

وی افزود: در این دوره‌ها بر سه محور اساسی شامل: صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان (طراحی آموزشی و تدریس فعال)، محیط یادگیری مثبت و استفاده مؤثر از فناوری‌های جدید مثل هوش مصنوعی تأکید داریم. از مدیران کل استان‌ها انتظار است که برنامه‌های توانمندسازی استانی‌شان با سرفصل‌های مصوب ملی هماهنگ باشد.

معاون آموزش ابتدایی بیان کرد: اجتماعات یادگیری معلمان بستر مهمی برای هم‌افزایی و ارتقای کیفی محتوای آموزشی است. ما به تفکیک استان، تولیدات محتوا را رصد و ارزیابی می‌کنیم و خواستار تداوم، نظارت هفتگی و مشارکت واقعی معلمان هستیم.

حکیم‌زاده گفت: محتوای آموزشی فقط از سوی سازمان پژوهش تولید نمی‌شود بلکه تعاملی دو سویه میان معلمان و سازمان پژوهش برقرار است. تولید محتوا باید پویاتر شود و همه منابع اعم از مقالات معتبر، متون تخصصی و تجربیات عملی در دسترس معلمان قرار گیرد. خواست من از مدیران کل استان‌ها، پیگیری، راهبری و نظارت روزآمد و مرحله به مرحله است تا عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی واقعی محقق شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
دیدار فرماندهان سپاه لرستان با دو خانواده شهید پدافند هوایی ارتش و سپاه
توصیه‌هایی برای در امان مانده از اشعه فرابنفش خورشید
دیپلماسی رسانه ای ؛ تاکید اعضای سازمان شانگهای
اجلاسیه سراسری مدیران حوزه‌های علمیه کشور در مشهد
روایت زندگی مردم افغانستان از شبکه مستند
معرفی تیم‌های راه‌یافته به جام ملت‌های فوتبال بانوان آسیا
عقب ماندگی ۱۲ ساله قم در توسعه شبکه فاضلاب
کشف پرونده کلاهبرداری ۴۰ هزار دلاری در سمنان
اهداء ۳۷ نسخه خطی و چابی به مرکز اسناد
نشست خبری آیین گرامیداشت پنج پنج
افزایش ۱۰ درصدی صدور مجوز فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد انزلی
کشف ۹ میلیارد ریال کالای قاچاق در جوانرود
معرفی گردشگری خراسان شمالی به سه زبان بین‌المللی
اعلام برنامه پروازی تابستانی فرودگاه بیرجند
خدمات دهی ۳۷ موکب به زائران اربعین در سرپل ذهاب
«گنجینه‌های هیرکانی» روایتی از شگفتی‌های حیات وحش ایران
اسامی نفرات دعوت شده به اردوی تیم کشتی آزاد نوجوانان
سیر نزولی ابتلا به بیماری‌های تنفسی در خراسان رضوی 
ضرورت پرداخت مالیات از سوی اتباع خارجی
آماده سازی تیم ملی بوکس برای مسابقات جهانی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تقویم انتخابات کشور نهایی و ابلاغ شد
واکنش مسکو به تهدید و ادعای اخیر ترامپ درباره بریکس
زمین لرزه ۵/۱ ریشتری در فاضل آباد
۲۲ کشته و ۳۶ مصدوم در واژگونی اتوبوس زائران قیروکارزین
تدوین برنامه ملی کاهش هزینه تولید در بخش کشاورزی
ریاضی‌دانان جوان ایرانی افتخار آفریدند
توافق سوریه و رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس
وفاق و همبستگی ایران در دفاع مقدس ۱۲ روزه باعث پیروزی شد
کتاب «نسل کشی در قرن ۲۱» در آستانه چاپ دوم
واتس اپ؛ جعبه ناامن پیام رسانی
مواضع ارمنستان درباره گذرگاه‌های منطقه ای تغییر نکرده است
کتاب‌های دفاع مقدس ۱۲ روزه در راه بازار نشر
اوج تقاضای مصرف برق به۷۴ هزار و ۹۶۹ مگاوات رسید
دستور دادستان کل کشور برای نظارت بر بازار کالا‌های اساسی
دستور عارف برای رسیدگی فوری به وضع مصدومان و بررسی ابعاد حادثه
راه اندازی سامانه جدید بانکی خدمات بانک سپه  (۳۰ نظر)
ریاضی‌دانان جوان ایرانی افتخار آفریدند  (۳ نظر)
توافق سوریه و رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس  (۲ نظر)
رویداد ملی ایران برنده بازی  (۲ نظر)
یارانه دهک‌های اول تا سوم واریز شد  (۱ نظر)
فرمانده کل ارتش: لحظه‌ای در دفاع از ایران درنگ نمی‌کنیم  (۱ نظر)
ایران؛ الگوی مقاومت، پیشرفت و دیپلماسی در برابر تحریم‌ها  (۱ نظر)
۲۲ کشته و ۳۶ مصدوم در واژگونی اتوبوس زائران قیروکارزین  (۱ نظر)
آغاز رقابت داوطلبان گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی  (۱ نظر)
شاهد امنیت داخلی کشور در دوران دفاع مقدس ۱۲ روزه بودیم  (۱ نظر)
«احمد الشرع» دمشق را ترک کرد  (۱ نظر)
هندبال قهرمانی نوجوانان آسیا؛ شکست ایران مقابل ژاپن  (۱ نظر)
واتس اپ؛ جعبه ناامن پیام رسانی  (۱ نظر)
مواضع ارمنستان درباره گذرگاه‌های منطقه ای تغییر نکرده است  (۱ نظر)
دستور دادستان کل کشور برای نظارت بر بازار کالا‌های اساسی  (۱ نظر)