• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
اقتصادی » بازاروتجارت

ازممنوعیت واردات خودروی لوکس تاحمایت از صادرکنندگان

رئیس کل گمرک ایران گفت: به طور متوسط در سال‌های قبل حدود ۶۰۰ میلیون دلار واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بوده است در حالی که این رقم امسال به ۷ میلیون دلار هم نمی‌رسد.

به گزارش  واحد مرکزی خبر،  موضوع ممنوعیت واردات خودروهای لوکس با حضور رئیس کل گمرک ایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما بررسی شد.
مسعود کرباسیان درباره مهم‌ترین جزئیات مصوبه دولت درخصوص ممنوعیت واردات خودروهای لوکس (خودروهای بالای 2500 سی‌سی) گفت: این مصوبه در راستای مصوبه قبلی در 21 شهریور 1392 ابلاغ شده است و خودروهایی که بالای 2500 سی‌سی بودند عملاً اجازه ورود نداشتند مگر آنهایی که قبلاً وارد کشور شده و قبض انبار گرفته بودند که با دو برابر حقوق گمرکی و سود بازرگانی یعنی 140 درصد و با ارز خود متقاضی می توانستند وارد شوند در حالی که قبل از آن، این خودروها با ارز مرجع و با 70 درصد حقوق گمرکی و سود بازرگانی وارد شده بودند.
وی ادامه داد: این خودروها هم آنهایی بودند که از سال 1391 وارد کشور شده بودند و قبض انبار داشتند.
کرباسیان افزود: این خودروها به همراه خودروهای سفارتخانه‌ها که طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی وارد کشور می‌شدند، بالغ بر 133 خودرو پس از آن مصوبه وارد کشور شد.
رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه این رقم در مقایسه با کل واردات خودرو کمتر از یک درصد است گفت: پیش از آن بالای 63 درصد خودروهای وارداتی، خودروهای بالای 2500 سی‌سی بودند.
وی افزود: هیئت دولت بنا بر خواسته‌ مردم، 10 روز پیش تصمیم گرفت اجازه ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی متروکه گمرک و همچنین سهمیه های خاص و مناطق آزاد را هم ندهد.
کرباسیان با اشاره به اینکه آخرین ثبت سفارش خودروهای بالای 2500 سی‌سی مربوط به مهر 1391 است، گفت: به طور متوسط در سال‌های قبل حدود 600 میلیون دلار واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی بوده است در حالی که این رقم امسال به 7 میلیون دلار هم نمی‌رسد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: به طور متوسط 26 روز طول می کشید تا یک کالا از گمرک ترخیص شود در حالی که هر یک روز معطلی در گمرک یک درصد ارزش کالا محسوب می شود، یعنی 26 درصد به هزینه واردات واردکننده اضافه می شد.
رئیس کل گمرک ایران گفت: با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی و الکترونیکی شدن روند ترخیص، 26 روز تبدیل به 3 روز شد یعنی 23 درصد زمان ترخیص را کم کردیم که امیدواریم با همکاری و هماهنگی دیگر سازمان های مربوط که باید مجوز بدهند، بتوانیم زمان را بیش از آن کاهش دهیم.
کرباسیان ادامه داد: یعنی اگر سالانه 50 میلیارد دلار واردات داشته باشیم با بهره برداری از این سامانه، 280 هزار میلیارد ریال صرفه جویی برای وارد کننده‌ها و تولیدکننده در بردارد.
وی گفت: امور مربوط به صادرات هم 7 روز طول می کشید اما راه اندازی سامانه جامع الکترونیکی منجر به این شده است که این مدت به یک روز کاهش یابد که هم به نفع واردکننده و تولیدکننده است و هم به نفع صادرکننده و دولت و امنیت و سلامت کار است.
رئیس کل گمرک ایران افزود: به‌کارگیری فناوری و انجام دادن امور از راه دور به روش الکترونیکی و اینکه افراد رو در روی هم قرار نگیرند موجب افزایش سلامت و شفافیت کار می شود.
کرباسیان در پاسخ به این پرسش که تأمین بودجه از درآمدهای گمرک تا چه اندازه محقق خواهد شد گفت: امیدواریم امسال بتوانیم این بودجه را تأمین کنیم و طبق برنامه پیش بینی شده پیش رفته ایم.
وی با بیان اینکه  138 درصد بیشتر از پارسال بودجه را تأمین کرده‌ایم، افزود: پارسال 10 هزار و 600 میلیارد تومان بود امسال تاکنون  8 هزار میلیارد تومان آن را محقق کرده‌ایم و این رقم دو سال پیش حدود 6 هزار ملیارد تومان بود.
کرباسیان درباره اقدامات گمرک برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و اصل 44 ، گفت: در این راستا  سامانه جامع گمرک را راه‌اندازی کرده‌ و تسهیلاتی برای تولید گذاشته‌ایم و گمرکات ما موظفند به مواد اولیه تولید خارج از نوبت رسیدگی کنند.
رئیس کل گمرک افزود: از 5800 میلیارد تومان درآمدی که در این 5 ماه داشتیم بیش از 2000 میلیارد تومان آن ضمانت‌نامه‌هایی است که از واحدهای تولیدی گرفتیم تا بتوانند در مدت 11 ماه مهلت پرداخت داشته باشند و کالای خود را تولید کنند.
وی با بیان اینکه توافق خیلی خوبی با مؤسسه استاندارد داشتیم، گفت: کالاها و مواد اولیه تولیدکننده ای که کالای نهایی آن گواهی استاندارد دارد احتیاجی نخواهد داشت که دوباره کالاهای آنها برای بررسی معطل شود.
کرباسیان افزود: با بندرها صحبت شده است تا مستقیم آن را برای تولید حمل کنند و به 216 واحد تولیدی مجوز دادیم تا به آنها انبار اختصاصی داده شود.
وی ادامه داد: در صادرات هم ارزیابی در محل کارخانه را خواهیم داشت به عبارتی سراغ تولیدکننده و صادرکننده می‌رویم و این روش هزینه ها را کاهش خواهد داد.
رئیس کل گمرک با بیان اینکه برای 80 درصد تولیدی ها این روش را انجام می دهیم، گفت: سعی کردیم تسهیل کننده امور تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشیم.
کرباسیان درباره آمار واردات و صادرات هم گفت: میزان ارزش کالای صادراتی ما به نسبت پارسال یعنی هر کیلو ارزش کالای صادراتی ما 14 درصد افزایش یافته است یعنی مواد خام ما کمتر صادر می شود و این به معنی آن است که کالاهای ساخته شده صادر می کنیم.
وی ادامه داد: در واردات هم بالغ بر 11 و نیم درصد کاهش داشتیم یعنی بیشتر، مواد اولیه وارد می کنیم.
رئیس کل گمرک درباره بسته حمایتی از صادر کنندگان گفت: برای حمایت از آنها و کاهش زمان بررسی، اظهارات آنها از راه دور و به صورت الکترونیکی پذیرفته می شود و همچنین انبار اختصاصی ارزیابی در محل صادرکننده ایجاد شده است.
کرباسیان افزود: از برخی کالاهای صادراتی ما باید عوارض گرفته شود که این را نیز با ضمانت‌نامه پذیرفتیم که دیگر عوارض نپردازند و با ضمانت‌نامه بتوانند صادر کنند.
وی ادامه داد: استرداد حقوق گمرکی مواد اولیه به کار رفته در کالای صادراتی را هم انجام دادیم.
کرباسیان با بیان اینکه سازمان گمرک، مرزبان اقتصادی کشور است، گفت: سامانه جامع گمرک بسیاری از مسائل را حل خواهد کرد.
رئیس کل گمرک تأکید کرد: باید سعی کنیم همدلی و همکاری با مردم داشته باشیم و سیاست ما مچ‌گیری نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کاشت درختان تجاری با بهره گیری از آب های نامتعارف درقروه
فعالیت سه هزار و ۵۰۰ مرکز مشاوره بهزیستی در کشور 
در آینده نزدیک ؛ موزه بانک در ارومیه افتتاح می‌شود
نقش تئاتر در تاب‌آوری جامعه و نمایش تاریخ و هویت ملی
حضور سازمان هواشناسی در نمایشگاه بین‌المللی ایران ژئو
دستور وزیر ورزش و جوانان برای پیگیری سانحه در پیست موتورسواری آزادی
مقام سوم جام رسانه ای امید برای ایلام
برپایی اردو‌های خدمت جهادی دندانپزشکی در خمینی شهر
کارگروه ویژه ساماندهی مدارس اوقافی در یزد تشکیل می‌شود
خرید بیش ازیک میلیون و ۳۵۰ هزار تن چغندر قنداز کشاورزان آذربایجان غربی
اصلاحیه آیین‌نامه جداسازی یارانه اعضای خانوار از سرپرست ابلاغ شد
گزارش خبرنگار صداوسیما از روند مهار آتش‌ در جنگل‌های الیت
پایداری هوا در اردبیل
اسقاط خودرو‌های فرسوده در برنامه هفتم
اختتامیه چهارمین جشنواره سواد رسانه ای گلستان در گرگان
­راهیابی تیم فوتبال هفت نفره ایران به دیدار پایانی قهرمانی آسیا - اقیانوسیه
روایت ایثار؛ کشاورز مؤمن پِرکَلّه ای که خانواده‌ را رها کرد تا ایران بماند
وزیر صمت: در مقاطع میانی زنجیره فولاد با مازاد تولید روبه‌رو هستیم
گام بلند شبکه یزد به سوی HD؛ سامانه نوین MCR و اتوماسیون پخش به بهره‌برداری رسید
پایش واحد‌های صنعتی در شهرستان اشنویه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پیروزی تیم فوتبال ابومسلم مشهد مقابل دریای آرین بابل
فوت فرزاد خوش برش در بیمارستان 
خوزستان، بی باران تا هفته آینده، جاده ها اما مملو از مه
اعلام آمادگی دولت برای اجرای کالابرگ الکترونیک
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
طلای هادی ساروی در کشتی فرنگی بازی‌های کشورهای اسلامی
انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶؛ قرعه کشی پلی آف بین قاره‌ای، فردا در زوریخ
لزوم پیشگیری از سرماخوردگی و رعایت نکات بهداشتی در روز‌های سرد سال
سیاست‌های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
پاسخ اعضای دولت به پرسش خبرنگاران
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
حمایت قاطع چین از حاکمیت ونزوئلا
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
دورکاری پنجشنبه‌ها در ماه‌های سرد سال در استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)
کاهش ۴ میلیون لیتری مصرف روزانه گازوئیل  (۱ نظر)