تفاوت قرارداد برای خرید اتوبوس از شرکتهای داخلی و خارجی
تولیدکنندگان داخلی اتوبوس از تفاوت روش پرداخت برای اتوبوسهای تولید داخل و وارداتی گلایه دارند.
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت
خبرگزاری صدا و سیما، سوم مهر امسال بود که قرارداد ساخت ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی میان شهرداری کرج و خودروساز داخلی امضا شد کیانی شهردار کرج، ارزش این قرارداد را حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای اولین بار در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از اتوبوسهای برقی استفاده میشود.
توسلی مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل هم محصولات داخلی را با کیفیت و خواند و درباره مقایسه قیمت اتوبوسهای داخلی و خارجی گفت: اتوبوس داخلی به لحاظ قیمتی حداقل ۲۰ درصد زیر قیمت مشابه خارجی این محصول عرضه میشود.
از طرفی شهریور ماه امسال شهردار تهران در سفر به چین، قرارداد ساخت و خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را با چینیها امضا کرد. چندی بعد آقای زاکانی در فضای مجازی زبان به گلایه از خودروساز داخلی گشود و گفت: با اینکه قیمت داخلی بالاتر هم بود، اما به تعهدات خود عمل نکردند و ما نمیتوانیم مردم را معطل خودروساز کنیم.
مدیرعامل ایران خودرو به این گفته شهردار تهران واکنش نشان داد و در حاشیه مراسمی درباره قرارداد با شهرداری تهران توضیحاتی داد.
عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو گفت: قرار بر این شده قبل از تحویل ۲۰۰ میلیارد تومان به ما بدهند، اما بیش از یک ماه است که ریالی به ما ندادپرداخت نکرده اند.
وی گفت: ما تعدادی از اتوبوسها را تحویل دادیم، اما بجای آن به ما ملک دادند و البته قبلا آن را به غیر واگذار کرده بودند.
شهردار تهران هم بیست و یکم بهمن امسال در حاشیه مراسمی گفت: ما به خودروساز هم پرداخت نقدی و هم تهاتر با ملک داشتیم که پرداخت نقدی انجام شده است و تهاتر هم جزو قرارداد بوده است.
همچنین طبق اعلام شهرداری، روش قرارداد با خودروساز داخلی ۳ مرحلهای است. علیزاده سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه میگوید: در قرارداد ما با خودروساز داخلی ۲۰ درصد بصورت نقدی، ۳۰ درصد تهاتر ملک (غیرنقدی) و ۵۰ درصد قرارداد از طریق تسهیلات پرداخت میشود.
وی همچنین درباره قرارداد با شرکت چینی میگوید: ۲۰ درصد این قرارداد نقدی است و بقیه یعنی ۸۰ درصد آن به صورت فاینانس (سرمایه گذاری خارجی) ۵ ساله است که بصورت اقساط بازپرداخت میشود و سودش هم زیر ۵ درصد است.
بر اساس این گزارش حسینی مدیر خدمات پس از فروش ایران خودرو دیزل، اما معتقد است، خودروسازها با ۲۰ درصد آورده نقدی در قرارداد نمیتوانند زنجیره تامین ارزشی خود را کامل کنند و قرارداد به درستی پیش نمیرود.
ابراهیمی نژاد استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو، در این باره میگوید: تامین مالی شرکتها را نباید از طریق واگذاری زمین (از سوی شهرداری ها) و واگذاری امتیاز از سوی نهادهای دیگر تامین کرد.
سنجری مدیر طرح برقی سازی وزارت صمت هم میگوید: اگر واردات خودرو از طریق خودروسازهای داخلی صورت گیرد میتوان از انتقال فناوری استفاده کرد و از ظرفیت داخل برای خدمات پس از فروش اتوبوسهای برقی بهرهمند شد.
گزارش از رضا صفاری خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما